چکیده:
کارآفرینی هنر با فعلیت بخشیدن به سرمایه اجتماعی هنر، ارزش آفرینی می کند. هنر در تمدن ایران از جمله جریان های پیشرو محسوب می شود که آثار و دستاوردهای ارزشمندی را برای جامعه جهانی به ارمغان آورده است. گستردگی تولید هنری در ایران به واسطه حضور امرهنری در زندگی روزمره به حدی بوده که بخش عظیمی از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم جامعه ایران را در بر میگرفته است. ورود دستاوردهای انقلاب صنعتی به ایران که تولید انبود را میسر می ساخت، بسیاری از رشته ها و مشاغل هنری را به مخاطره انداخت و فقدان نگرش کارآفرینانه باعث آن شد که تجارب و توانمندی های بومی ایرانیان با رواج الگوهای جدید مصرف به فراموشی سپرده شوند. عدم مدیریت تغییرات اجتماعی به نفع ارزش های فرهنگی و توانمندی های ملی در حوزه فرهنگ و هنر، در دراز مدت ساختارهای فرهنگی را دچار چالش های بنیادین می کند.
تغییر الگوی مصرف کالاهای هنری، کسب و کار و کارآفرینی هنر را دست خوش فرصتها و تهدیدهای جدیدی کرده است. از سویی، بهبود نسبی معیشت و سطح فرهنگی خانوارها، آنها را به مصرف محصولات هنری ترغیب کرده و از سوی دیگر تغییر الگوهای مصرف، بسیاری از محصولات هنری را به چالش کشیده است. کاربرد که رکن اصلی محصولات صنایع هنری است، اعتبار خود را از دست داده و ارزش هایی چون قدمت تاریخی، تزیین، نوستالژی و علاقمندی های ملی و قومیتی جایگزین آن شده است. کارآفرینی خلاق هنری میتواند با شناخت الگوهای رایج مصرف که از طریق علاقمندی های نوین، جایگزین جنبه های کاربردی محصول شده است، بازارهای جدیدی برای کالای هنری ایجاد کند. آثار هنری نوین نیز که در چهارچوب هنرهای معاصر تولید میشوند، با الگوهای مصرف وفق یافته اند و کارآفرینی هنر میتواند با کمک ابزارهای نوین ارتباطی و نیز روش های موثر مبادله هنری، به رونق کسب و کار این محصولات و افزایش تاثیرات مفید آنها در اقتصاد عمومی کمک کند.
خلاصه ماشینی:
"در مورد دیگر تولیدات هنری که در چهارچوب هنرهای معاصر تولید میشوند و یا با توجه به ساختار تحولپذیر و کارویژههایشان، با الگوهای مصرف وفق یافتهاند، کارآفرینی هنر میتوان با کمک ابزارهای نوین ارتباطی و نیز روشهای موثر مبادله هنری، به رونق کسب و کار این نوع از محصولات هنری و افزایش تاثیرات مفید آنها در اقتصادعمومی کمک کند.
2- کمک به احیای ظرفیتهای پنهان و آشکار تولید هنری در ایران 3- تبیین سازوکارهای کم هزینه و ثمربخش برای تولید هنری و تعالی کیفی آن 4- تقویت تولید هنری کشور برای مواجهه با رقبای نوظهور خارجی که با تبعیت از اصول کیفی آثار هنری ایرانی، به رقابت با آن میپردازند 5- استفاده از ظرفیتها و امکانات مبادله و تجارت الکترونیک برای فروش و صدور محصول 6- استفاده از محیط رسانهای و فناوریهای ارتباطی برای تبلیغ و معرفی هنر ایرانی پیشنهاد تحقیق این مقاله در نهایت با هدف تکمیل زنجیره اطلاعات و دانش لازم برای توسعه و تعمیق کارآفرینی هنر و اثر بخشی آن در اعتلای تولید فرهنگی هنری، عناوین پژوهشی زیر را برای ادامه مطالعات این حوزه پیشنهاد میکند: الف: بررسی نقش تبلیغات از طریق فنارویهای ارتباطی نوین در بهبود کارآفرینی هنر در ایران ب: بررسی دلایل موفقیت طرحهای کارآفرینی خارجی که با محصولات هنری ایرانی در عرصه بینالمللی به رقابت برخواستهاند ج: مطالعه و شناسایی عوامل فرهنگی بازدارنده محیط کسب و کار بر روی کارآفرینی هنر د: شناسایی توانمندیهای پنهان تولید هنری تجاری در ایران با هدف دستیابی کارآفرینی هنری به ایجاد ثروت ه: بررسی و پیشنهاد سازوکارهای قانونی، اجرایی، حقوقی و مدیریتی برای توسعه کارآفرینی هنر و: تبیین جایگاه کارآفرینی هنر در اقتصاد ملی و نقش آن در شکوفایی و تقویت اقتصاد عمومی کشور منابع - اسملسر، نیل جی."