چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی و سنجش میزان تاثیر فرهنگ کارآفرینی بر نشاط سازمانی کارکنان محیط های فرهنگی است که برای بررسی این مساله، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب انتخاب شده است. با کمک گرفتن از تئوری های مختلف درحوزه های مدیریت و فرهنگ و با استفاده از مدل وپرایس- جونز، پنج عامل «مشارکت»، «اعتماد به نفس»، «فرهنگ کارآفرینی» ، «تعهد»، «اعتقاد و باور» احصا شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، اطلاعات موردنظر گردآوری و پس از انجام آزمونهای همبستگی، تحلیل رگرسیون و تعیین وضعیت موجود هر یک از عوامل، نتایج تحلیل داده ها نشانداد که میزان تاثیر فرهنگ کارآفرینی بر نشاط سازمانی کارکنان برابر 0/744 است. همچنین تحلیل رگرسیون نشانداد که 71/2 درصد از تغییرات ایجاد شده در نشاط سازمانی کارکنان ناشی از اثرات عوامل موصوف میباشد که از بین آنها «مشارکت بین کارکنان» و «فرهنگ کارآفرینی» دارای بالاترین میزان تاثیرگذاری هستند.
خلاصه ماشینی:
"با کمک گرفتن از تئوریهای مختلف درحوزههای مدیریت و فرهنگ و با استفاده از مدل وپرایس- جونز، پنج عامل«مشارکت»، «اعتماد به نفس»، «فرهنگ کارآفرینی»، «تعهد»، «اعتقاد و باور» احصا شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، اطلاعات موردنظر گردآوری و پس از انجام آزمونهای همبستگی، تحلیل رگرسیون و تعیین وضعیت موجود هر یک از عوامل، نتایج تحلیل دادهها نشانداد که میزان تاثیر فرهنگ کارآفرینی بر نشاط سازمانی کارکنان برابر 0/744 است.
نشاط از طریق ایجاد احساسات مثبت در کارکنان موجب افزایش موفقیت آنها میشود، افراد با احساسات مثبت تمایل بیشتری بهحضور در موقعیت و شرایط جدید دارند و بهنحو موثرتری درگیر کارها میشوند، لذا این افراد سالمتر بوده سالهای بیشتری زندگی میکنند و در مدیریت چالشها موفقترند و بیشتر برای سازمان مفید واقع میشوند (Boehm & Lyubomirsky, 2008: 106).
( Cornwall & Perlman, 2000: 28) فرهنگ کارآفرینی، فرآیندی است که در آن کارکنان دارای روحیه کارآفرینی بوده وسازمان، بستر و محیط مناسب را برای پرورش و ترویج کارآفرینی مهیا میسازد که از طریق توسعه آن، فعالیتهای سازمان متوجه نوآوری محصول، نوآوری در فنآوری، مخاطرهپذیری و پیشگامی میشود و کارکنان و سازمان به ایجاد و معرفی محصولات جدید، فرآیندهای جدید و نظامهای سازمانی نوین متعهد میگردند.
(جدول شماره3) اکنون برای بررسی میزان تاثیر هر یک از متغیرهای اعتماد به نفس، تعهد، فرهنگ کارآفرینی، اعتقاد و باور و مشارکت بر نشاط کارکنان از تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده میکنیم."