چکیده:
یکی از مباحث اساسی که در تبیین جایگاه هنر در نظام آموزشی به آن توجه جدی شده است مبحث ناظر به مفهوم، ماهیت و دامنه سواد است. هر نظام آموزشی از دیرباز سواد آموزی را از کارکردهای مهم خود دانسته و آنرا پاسخی به نیاز اساسی بشر یعنی میل به دانستن به شمار آورده است. اما پاسخ به این خواسته بشری گستره نامحدودی از علوم و دانش را در بر می گیرد که با گذشت زمان و تغییراتی که در ساختار جامعه بشری پدید میآید هماهنگ بوده و توانایی سیراب ساختن این عطش پایانناپذیر را داشته باشد. این مقاله با هدف بررسی تاثیر آموزش مستمر در ترویج کارآفرینی در هنر و پاسخ به سوالاتی همچون چگونگی تاثیر کیفیت آموزشی بر کارآفرینی هنر، جایگاه کارآفرینی در سرفصل های آموزشی و نقش فرهنگ جامعه نسبت به تولیدات هنری تهیه شده است. چنانچه در نتیجه بررسیها مشخص میشود بررسی مداوم سرفصل های آموزشی، تقویت پذیرش فرهنگی، تبلیغات مناسب رسانهای و پژوهش های ایده آفرین میتوانند آموزش را به سمت وسوی حرفه ای شدن و کارآفرینی در هنر سوق دهند.
خلاصه ماشینی:
"(شکل 4) پرسشی که ممکن است مطرح شود این است که لزوم داشتن آگاهی های تخصصی در رابطه با امور مالی و مدیریتی برای فرد یا افراد هنرمند به عنوان صاحبان مشاغل چیست؟ و آیا بهتر نیست که در این مبحث از تخصص افراد دیگری مانند مدیران مالی، حسابداران، وکلای حقوقی و مشاورین کارآفرینی بهره برد؟ بررسی این فرض ما را به ابتدای مبحث باز می گرداند که چنانچه آموزش های اولیه فرد یا افراد هنرمند در سطح راه اندازی یک کسب و کار موفق از نظر تخصص هنری و اطلاعات مدیریتی و اقتصادی کارآمد و کافی باشد این سوال مطرح نخواهد شد، مگر در صورت گسترش کسب و کار و خوشه ای شدن آن که مستلزم به کارگیری نیروهای انسانی بیشتر در جهت سهولت انجام امور است.
بررسی مداوم سرفصل ها و مباحث آموزشی در هر حرفه هنری، رفع کاستی ها با توجه به دورنمای قابل انتظار از فرآیند آموزش و نقش آن در بازار کار و تولید آثار، اولویت بندی در ارایه آفریده های هنری برحسب تغییراتی که درلیست تقاضاهای خواستاران آن قرار می گیرد، تقویت فرهنگ ایجاد شده کنونی از نظر توجه به آثار و محصولات هنری و پررنگ نمودن نقش حضور آن ها در حیطه های مختلف زندگی بشر با استفاده از تبلیغات مناسب رسانه ای به نحو تاثیر گذار و برانگیزاننده، برگزاری نمایشگاه های متعدد و متنوع در مکان های گوناگون و حتی محله ها بدون در نظر گرفتن مباحث مناسبتی، فصلی یا تک منظوره بودن اینگونه نمایشگاه ها و توجه به مطالعات و پژوهش های ایده آفرین و مفید که توسط هنرمندان، مدرسین و یا خریداران آثار هنری انجام شده و می شود، جستجوی بازارهای جدید به ویژه در فضاهای مجازی و تبادل فرهنگی و هنری از طریق آن، همه و همه از مواردی هستند که می توانند این بخش از آموزش را به سمت وسوی حرفه ای شدن و کارآفرینی در هنر سوق دهند."