چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین بازاریابیدرونی با مشتری گرایی در اداره کل ورزش و جوانان
استان کرمان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی وبه لحاظ هدف کاربردی است که به شکل میدانی انجام
شده است. جامعه ی آماری کلیة کارمندانی که در این اداره کل فعالیت اداری انجام می دهند بود؛ از آنجا
که حجم جامة آماری کم بود، ( ١٠٠ نفر) لذا نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری گرفته شد. برای جمع
آوری اطلاعات از دو پرسشنامه بازاریابی درونی و مشتری گرایی بانسال، مندلسون و شارما ( ٢٠٠٠ ) در
مقیاس لیکرت و پنج گزینهای استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش استاندارد است و توسط اساتید مربوط تایید گردیده است. پایایی پرسشنامه های تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های بازاریابی درونی و مشتری گرایی به ترتیب (0/75و0/79) به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی واستنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، بین ابعاد بازاریابیدرونی (آموزش، امنیت شغلی، توانمندسازی
کارکنان، تسهیم اطلاعات کارکنان و استراتژی بازاریابیدرونی با مشتری گرایی ارتباط مثبت ومعنی داری وجود دارد(P<0/05)،و بین ابعاد بازاریابی درونی(پاداش و کاهش فاصله طبقاتی کارکنان)ارتباط معناداری وجود ندارد (P<0/05)همچنین،لحاظ کردن استراتژی بازاریابی درونی با ضریب Beta (0/402) نسبت به توانمندسازی کارکنان با ضریب(0/357) ،امنیت شغلی با ضریب(0/350)،آموزش کارکنان با ضریب(0/298)،تسهیم اطلاعات کارکنان با ضریب(0/291)پیش بینی کننده بهتری برای مشتری گرایی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان است. لذا توصیه می شود تا مدیران با اعمال بازاریابی درونی در سازمان ها باعث مشتری مدار شدن کارکنان شود و بنابراین رضایت مشتری حاصل می شود.