چکیده:
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر خودکارآمدی معلمان و نگرش آنان نسبت به
تغییرسازمانی در مدارس دوره های چهارگانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان بوکان میباشد. برای
این منظور عدالت سازمانی براساس نظریه گرینبرگ در سه بعد؛ عدالت توزیعی، عدالت رویه ای، عدالت
مراوده ای، و خودکارآمدی معلمان براساس نظریه شرر و مادوکس و نگرش نسبت به تغییر سازمانی
براساس نظریه دانهام و همکارانش در سه بعد؛ نگرش عاطفی نسبت به تغییر، نگرش شناختی نسبت به تغییر و نگرش رفتاری نسبت به تغییر تعریف و در این راستا ٣ فرضیه اصلی و ٩ فرضیه فرعی تنظیم گردیده
است. جامعه آماری تحقیق حاضر معلمان مدارس دوره های چهارگانه تحصیلی آموزش و پرورش
شهرستان بوکان میباشد که تعداد آنها ١٠٤٩ میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران ٢٨١
نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات سه
پرسشنامه؛ پرسشنامه عدالت سازمانی گرینبرگ، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس و
پرسشنامه نگرش به تغییر سازمانی دانهام و همکارانش میباشد که پس از سنجش روایی و پایایی، در اختیار
نمونه آماری قرار داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و
استنباطی استفاده گردید. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و تفسیر دادههای آماری از روش آماری
توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، اسپیرمن و
٢ و فرضیه ، رگرسیون استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها، نشان دهنده تایید فرضیه های ١ های فرعی آنها و عدم تائید فرضیه اصلی ٣ و فرضیه های فرعی آن می باشد که این امر بیانگر آن است که عدالت سازمانی و ابعاد آن بر خودکارآمدی معلمان و خود کارآمدی معلمان بر نگرش آنان نسبت به تغییرسازمانی و ابعاد آن موثر بوده و اما عدالت سازمانی و ابعاد آن بر نگرش معلمان نسبت به تغییر سازمانی در مدارس دوره های چهارگانه تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان بوکان موثر نمی باشد.