چکیده:
امروزه مفهوم «صنعت فرهنگی» نیای دو مفهوم دیگر یعنی «صنایع فرهنگی» و «صنایع خلاق» به شمار میرود و شامل همهی صنایعی میشود که مادهی خام خود را از خلاقیتهای فرهنگی/هنری و علمی/فناورانه و اقتصادی انسان میگیرند و محصولات آنها مشمول مالکیت معنوی میشود. بنابراین «صنایع فرهنگی و خلاق» یک عنوان خاص است که بر صنایع معینی دلالت دارد و همه صنایع را شامل نمیشود. از آنجا که صنایع دستی شاخصترین هنر کاربردی ایران بوده و به لحاظ صبغهی تاریخی- فرهنگی از اهمیت ویژهای برخوردار است، میتوان این هنر- صنعت را زیرمجموعهای از صنایع فرهنگی و خلاق دانست و بر اساس آن، جایگاه ویژهای را برای آن تبیین نمود. روش این مقاله توصیفی- تحلیلی و نحوه گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای است. برآیند پژوهش، موکد نقش موثر جایگزینی محصولات فرهنگی و هنری به جای ذخایر مادی و ارضی در پیشرفت اقتصاد و رشد تواناییهای بالقوهی کشور است. در انتها برخی پیشنهادات راهبردی ارایه میشوند.
خلاصه ماشینی:
"درک و استفاده از این تغییر پارادیم برای کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که در برخی از صنایع سخت رتبه بالایی در جهان ندارند و برعکس از نظر محتوای فرهنگی، از پیشینهای غنی و افتخارآفرین برخوردارند، فرصتی حیاتی است.
مشخصه اصلی صنایع خلاق که از یک سو، ریشه در دانش سنتی دارند و از دیگر سو، به مشتری نهایی متصل میشوند، قابلیت آنها برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی در فرآیندهای توسعه است.
یک روش معقول برای پیشبرد بحث و درک تفاوتها و شباهتهای صنایع خلاق و صنایع فرهنگی و هنری این است که با تعریف کالاها و خدماتی شروع کنیم که این صنایع تولید میکنند.
(کیقبادی، 1393: 87) در این شرایط به جرات میتوانیم بگوییم که کالاها و خدمات فرهنگی مانند آثار هنری و صنایعدستی دارای ویژگیهای مشابه زیر هستند: تولید آنها مستلزم درونداد خلاقیت انسانی است.
از این رو دامنه "کالاهای خلاق" فراتر از "کالاهای فرهنگی" به معنای تعریف شده در بالا است و خدماتی مانند "طراحی" انواع محصولات، و تولید نرمافزارهای گوناگون را نیز شامل میشود.
-3تنوع خدمات و محصولات اصطلاح "فرهنگ" خواه در یک مفهوم انسانشناختی تفسیر شود تا ارزشها و سنتهای مشترکی که معرف یک جامعه یا یک ملتند را معنا کند و آن را بههم بچسباند، خواه یک مفهوم کارکردیتر داشته باشد تا بیانگر تجربیات هنری باشد، متاثر از اقتصاد خلاق بهعنوان تامینکننده کالاها و خدمات خلاق بوده و اقتصاد خلاق نیز، آشکارا دارای دلالتهای فرهنگی عمیق است.
pdf The Flifht of the Creative chass: The New Global Competition for Talent New York, Harper Business 2005,Available At: http://eric."