چکیده:
گردشگری یکی از رشد یافته ترین صنایع نیمهی دوم قرن بیستم بوده و اغلب به عنوان یک کلید برای رشد
اقتصادی، هم در کشورهای توسعه یافته و هم در حال توسعه استفاده شده است. مدیریت، نقش مهمی در رونق و توسعه ی صنعت گردشگری ایفاء میکند. با رونق این صنعت در شهرها به پایداری زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دست مییابیم. توسعه ی این صنعت منوط به کارآمدی نظام مدیریتی، تقویت زیرساختها و بهبود ظرفیتهای لازم برای رشد این صنعت در شهرها است. تقویت مدیریت در این حوزه، به تدوین راهبردهای بهتر جهت رونق آن حوزه منجر میشود. مقاله ی حاضر، با استفاده از منابع کتابخانه ای شامل کتب، مجلات، مقالات و سایتهای اینترنتی تهیه شده است و نتایج به دست آمده، نشان میدهد که با استفاده از قابلیتهای کشور و همچنین طراحی یک سیستم مدیریتی صحیح با استراتژی مشخص و برنامه ریزی قوی و همه جانبه ی علمی میتوان زمینه های رشد و شکوفایی این صنعت را ایجاد کرد.
خلاصه ماشینی:
مقاله ی حاضر، با استفاده از منابع کتابخانه ای شامل کتب ، مجلات ، مقالات و سایت های اینترنتی تهیه شده است و نتایج به دست آمده ، نشان میدهد که با استفاده از قابلیتهای کشور و همچنین طراحی یک سیستم مدیریتی صحیح با استراتژی مشخص و برنامه ریزی قوی و همه جانبه ی علمی میتوان زمینه های رشد و شکوفایی این صنعت را ایجاد کرد.
از آنجایی که صنعت گردشگری نقش به سزایی در رشد اقتصادی و نمایاندن پیشینه ی تاریخی و فرهنگی کشورها ایفا میکند؛ لذا برنامه ریزی صحیح و اصولی در توسعه ی گردشگری فرهنگی میتواند راهی برای آشنایی مردم کشور با نحوه ی زندگی سایر ملل ، آداب و رسوم ، فرهنگ و عقاید باشد؛ طی این فرآیند، با ایجاد امکان تعامل های اجتماعی و فرهنگی، زمینه هایی به وجود میآید که موجب وسعت نظر مردم میشود تا بتوانند تجربه ها و دستاوردهای فرهنگی خویش را به کشورهای مختلف انتقال دهند.
این بخش ، با در نظر گرفتن طرح جامع گردشگری، که توسط مدیریت کلان تدوین شده است باید طراحهای خود را به اجرا بگذارد، ساخت هتلها و تأسیسات گردشگری و ایجاد دفاتر خدمات مسافرتی و ارائه ی تورهای ایرانگردی و ارائه ی اطلاعات به گردشگران جهت سفر به شهرهای مختلف ایران دامنه ی توسعه صنعت توریسم و گردشگری را گسترش میدهند و منجر به پویایی گردشگری در کشور خواهند شد.