چکیده:
در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﻪ ﻋﺼﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی، اﻧﻔﻮرﻣﺎﺗﯿﮏ، ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﻋﺼﺮاﻧﻔﺠﺎر داﻧﺶ اﺳﺖ. ﻣﺪﯾﺮان ﻧﻘﺶ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻤﯽ در اﯾﺠﺎد ﺗﺤﻮﻻت ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارﻧﺪ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻧﯿﺎز ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ آﺷﮑﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻟﺬا ﻫﺪف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪ ای ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ از دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺪﯾﺮان، ﻣﻌﻠﻤﺎن، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن دورﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﯾﻦ ﻫﺪف ﻋﻤﺪه اﻫﺪاف وﯾﮋه ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﺸﮑﯿﻞ دﻫﻨﺪه ی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪ ای ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪ ای ﻣﺪﯾﺮان از دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺪﯾﺮان، ﻣﻌﻠﻤﺎن، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻔﺎوت ﺑﯿﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﮔﺮوﻫﻬﺎ از ﻧﻈﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺣﺮﻓﻪ ای )ﻣﺆﻟﻔﻪ ی داﻧﺶ، ارزش ﻫﺎ، ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ، وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ( و ﻫﻤﻪ ی ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ.
روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻈﺮ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ای و ﮐﺎرﺑﺮدی، از ﻧﻈﺮ داده ﻫﺎ ﮐﻤﯽ و از ﻧﻈﺮ ﻣﺎﻫﯿﺖ و روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ی ﻣﺪﯾﺮان، ﻣﻌﻠﻤﺎن، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن دوره ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﯾﮏ و دو ﺷﻬﺮری ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. و ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن و روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ، ﻃﺒﻘﻪ ای ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. ﮐﻪ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ 435 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از 108 ﻧﻔﺮ ﻣﺪﯾﺮ و 297 ﻧﻔﺮ ﻣﻌﻠﻢ و 30 ﻧﻔﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮔﺮد آوری اﻃﻼﻋﺎت از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ای از ﻧﻮع ﻣﻘﯿﺎس ﻟﯿﮑﺮت ﮐﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ی ﻣﺤﻘﻖ ﺑﺎ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ اﺳﺎﺗﯿﺪ راﻫﻨﻤﺎ و ﻣﺸﺎور ﺗﻬﯿﻪ ﮔﺮدﯾﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭘﺲ از ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ی ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ(2/ 95) درﺻﺪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪ ای ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺎﺻﻞ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از روﺷﻬﺎی آﻣﺎری ﻓﺮاواﻧﯽ، درﺻﺪ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ، اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد، آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ، و آزﻣﻮن ﺗﻮﮐﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد: 1- ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪ ای ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﭼﻬﺎر ﻣﻮﻟﻔﻪ ی داﻧﺶ، ارزﺷﻬﺎ، ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎ و وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺑﺎ زﯾﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی آن ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. 2- ﻫﻤﻪ ی ﮔﺮوه ﻫﺎ ﻣﺪﯾﺮان، ﻣﻌﻠﻤﺎن، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺣﺮﻓﻪ ای ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ ﭘﺎﺳﺦ داده اﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﻤﻪ ی ﮔﺮوه ﻫﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪ ای ﻣﺪﯾﺮان را ﺗﺄﯾﯿﺪ ﮐﺮده اﻧﺪ و در ﻣﻮرد آن اﺗﻔﺎق ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ. 3- ﻫﻤﻪ ی ﮔﺮوه ﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ارزﺷﻬﺎ ﺑﯿﺶ از ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی دﯾﮕﺮ و ﺑﻪ زﯾﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ی ﻣﻬﺎرت اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﯿﺶ از ﺳﺎﯾﺮ زﯾﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎ ﮔﺮاﯾﺶ داﺷﺘﻪ اﻧﺪ. و ﺑﻪ آن اﻫﻤﯿﺖ داده اﻧﺪ. 4- ﺑﯿﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﮔﺮوﻫﻬﺎ از ﻧﻈﺮ ﻫﻤﻪ ی ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد ﻧﺪارد.