چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر مزیت رقابتی بر اساس یک فرضیه اصلی و 4 فرضیه فرعی شکل گرفت. به دلیل استفاده از روش نمونه گیری، ملاک عمل قرار گرفتن جامعه آماری و قیاس قرار دادن نتایج با پژوهش های پیشین، روش پژوهش از جهت روش استنتاج، قیاسی- استقرایی(تحلیلی)، به دلیل شناسایی و بررسی ارتباط بین دو متغیر با استفاده از ضریب همبستگی و به کمک پرسشنامه، از لحاظ طرح پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و به علت حرکت به سمت شناسایی روش های بهبود، این پژوهش از منظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری این مطالعه318 نفر از مدیران ارشد، معاونین و برنامه ریزان شعب بانک ملت بودند که در برنامه ریزی صورت گرفته برای توسعه و استقرار نظام مزیت رقابتی از سوی ستاد مرکزی بانک ملت، مشارکت داشته اند. بر اساس جدول مورگان باید حدود171 مورد نمونه گیری صورت می پذیرفت که این مسئله به کمک روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. در این پژوهش از بررسی اسناد، مدارک و پرسشنامه به عنوان ابزارهای جمع آوری داده ها بهره گرفته شد. سنجش متغیر بازاریابی رابطه مند و مزیت رقابتی توسط پرسشنامه محقق ساخته شامل طیف لیکرت که از حیث محتوای به تایید اساتید فن رسیده و میزان آلفای کرونباخ آن ها برای هریک از متغیرها بیش از 0.7 حاصل شده، محاسبه گردید. به منظور بررسی فرضیه های فرعی از آماره رگرسیون تک متغیره و برای بررسی فرضیه اصلی از روش آماری رگرسیون چند متغیره بعد از بررسی پیش شرط های بکار گیری این آماره، استفاده شد. نتایج نشان داد بازاریابی رابطه مند بر مزیت رقابتی تاثیر گذار است و علاوه بر آن هریک از شاخص های مزیت رقابتی یعنی سهم نیروی انسانی و فناوری اطلاعات نیز، از این متغییر تاثیر می پذیرند. این در حالی است که شواهدی مبنی بر اثر گذاری متغیر بازاریابی رابطه مند بر هر یک از متغیرهای سهم بازار و توان مالی یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
در میان بانک ها در سطح جهانی، بازاریابی رابطه مند به عنوان روشی بسیار مناسب برای ایجاد و حفظ رابطه بلندمدت با مشتریان مد نظر قرار گرفته است ، زیرا خدمات قابل ارائه در بانک های تجاری نسبتا یک شکل است و برای اکثر بانک ها متمایز کردن خدمات نسبت به رقبا مشکل می باشد، بنابراین شمار زیادی از بانک های جهان به سمت استفاده از رویکرد بازاریابی رابطه مند و پیاده سازی بنیان های آن گرایش یافته اند.
با عنایت به اهمیت مطالب ذکر شده و ضرورت موجود برای شناسایی و بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر مزیت رقابتی، مقاله حاضر به بررسی موضوع مذکور در جامعه آماری بانک ملت پرداخته و تلاش دارد با تحلیل داده های جمع آوری شده و بررسی فرضیه های پژوهشی متناسب با نتایج حاصل شده ، به ارائه راهکارهای کاربردی و زمینه ایی به منظور بهبود و ارتقا مشکل مطرح شده در بیان مسئله پرداخته و بستری مناسب را برای رشد و توسعه بازاریابی در شبکه بانکی فراهم آورد.
٦. فرضیه ها در پژوهش حاضر به منظور بررسی متغیر بازاریابی رابطه مند و مزیت رقابتی تلاش شد از میان مدل های موجود الگویی مورد استفاده قرار گیرد که بیشترین همخوانی را با شرایط و برنامه ریزی های سازمان تحت بررسی داشته باشد.
٧. مدل و روش شناسی پژوهش به اعتقاد دوبیسی بازاریابی رابطه مند شامل اعتماد، تعهد، ارتباطات و کنترل تعارض می باشد [٣٥] و از دیدگاه صفری و ابراهیمی مزیت رقابتی شامل شاخص های توان مالی، سهم بازار، سرمایه انسانی، فعالیت های ارزی و بین المللی و استفاده از فناوری است [٣٤].