چکیده:
مدیریت دانش زمانی به طور موفقیت آمیز در سازمان اجرا می گردد که از قبل زمینه مناسب با این نظام بسترسازی شده و امکان استقرار آن فراهم باشد.پژوهش حاضر در زمینه عوامل موثر برای استقرار مدیریت دانش در شرکت های ساختمانی استان گیلان می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل رگرسیون به روش «همزمان» می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران ارشد، میانی و کارشناسان شرکت های ساختمانی ثبت شده در انجمن شرکت های ساختمانی استان گیلان در سال 1395 تشکیل می دهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع محدود 353 نفر تعیین گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه «آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریت دانش» در طیف پنج درجه ای لیکرت بوده است. در جامعه آماری مورد نظر، متغیرهای پیش بین فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، نیروی انسانی، ساختار سازمانی، آموزش و بازآموزی و حمایت مدیریت ارشد، اگرچه همگی دارای همبستگی مثبت با متغیر ملاک استقرار مدیریت دانش بوده اند اما در این میان متغیر پیش بین فناوری اطلاعات، بیشترین تاثیر و متغیر پیش بین منابع انسانی، کمترین تاثیر را بر متغیر ملاک داشته اند. همچنین در این پژوهش میانگین های بدست آمده برای متغیرهای موثر بر استقرار مدیریت دانش حاکی از آن است که متغیرهای ملاک، مقادیر نسبتا بالایی را کسب نموده اند که این موضوع با توجه به ساختار دانش محور بخش ساخت وساز ، دور از انتظار نبوده است و می توان نتیجه گرفت که بکارگیری مدیریت دانش در شرکت های ساختمانی استان گیلان در وضع قابل قبولی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین در این پژوهش میانگین های بدست آمده برای متغیرهای موثر بر استقرار مدیریت دانش حاکی از آن است که متغیرهای ملاک، مقادیر نسبتا بالایی را کسب نموده اند که این موضوع با توجه به ساختار دانش محور بخش ساخت وساز ، دور از انتظار نبوده است و می توان نتیجه گرفت که بکارگیری مدیریت دانش در شرکت های ساختمانی استان گیلان در وضع قابل قبولی قرار دارد.
نتیجه گیری براساس نتایج آزمون های ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چند متغیره ، برای هر یک از فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان ٩٥ درصد نتیجه گیری می شود که در جامعه آماری مورد نظر، متغیرهای پیش بین فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات ، نیروی انسانی، ساختار سازمانی، آموزش و بازآموزی و حمایت مدیریت ارشد، اگرچه همگی دارای همبستگی مثبت با متغیر ملاک استقرار مدیریت دانش در شرکت های ساختمانی استان گیلان بوده اند اما در این میان متغیر پیش بین فناوری اطلاعات ، بیشترین تاثیر و متغیر پیش بین منابع انسانی، کمترین تاثیر را بر متغیر ملاک داشته اند.
در آزمون رگرسیون چند متغیره به روش همزمان (Enter Method) نیز با توجه به اینکه sig برای مقدار ثابت (constant) و متغیرهای پیش بین فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات ، منابع انسانی، ساختار سازمانی، آموزش و بازآموزی و حمایت مدیریت ارشد، کوچکتر از ٠٠٥=α بوده است ، مقادیر حاصل مقادیر معنادار شده اند.