چکیده:
ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺳﺎﻻری، ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ای از ﺣﮑﻮﻣﺖ ﯾﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ در دﺳﺖ اﻧﺪرﮐﺎران ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ و ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﺷﺎن ﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﺷﻮﻧﺪ. ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ و ﺷﺘﺎب ﺗﺤﻮﻻت و ﺗﻐﯿﯿﺮات، ﺑﻨﮕﺎﻫﻬﺎ و دوﻟﺖ را ﺑﻪ ﺳﻮی ﻧﻈﺎم و ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺳﺎﻻر رﻫﻨﻤﻮن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻔﻬﻮم ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ و ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺳﺎﻻری در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺑﺎﻧﮑﯽ ﮐﺸﻮر و ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭼﺎرﭼﻮب اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ از اﺻﻮل ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ و اﺑﻌﺎد آن ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺒﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﺮدد. روش ﺷﻨﺎﺳﯽ درﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﭘﺮدازی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺮاﺟﻊ دﺳﺖ اول ﮐﺘﺐ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ و ﻣﺮاﮐﺰ ﭘﮋوﻫﺸﯽ و ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎی اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. در اﻟﮕﻮی ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺳﺎﻻری ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮏ ﻓﺮاﯾﻨﺪ، ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ از ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﻪﺧﻮاﻫﯽ، ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺷﻨﺎﺳﯽ، ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺳﻨﺠﯽ، ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﮔﺰﯾﻨﯽ، ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﮔﯿﺮی، ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﮔﻤﺎری، ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ داری، ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﭘﺮوری و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﭘﺮدازی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮ آن در اﻟﮕﻮی ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و ﮐﺎﺑﺮدی ﺑﺮ اﺑﻌﺎد ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ راﻫﮕﺸﺎی ﻣﺤﻘﻘﺎن آﺗﯽ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﺑﻪ اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎداﺗﯽ در راﺳﺘﺎی ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
Meritocracy is a form of government or management in which authorities are chosen based on their abilities and
competencies. New technologies and the acceleration of changes lead firms and the state toward a meritocratic
system. The purpose of this study is to investigate the concept of competency and meritocracy in banking
systems of the country and explain its impact on organizational success. In this regard, using the information
framework of the principles of competency and its dimensions, organizational success is explained.
Methodology in the present article is theorizing according to the first references of the books of management
and research centers and Internet sites. In the final model of meritocracy as a process is a combination of
competency developing, competency recognition, competency assessment, competency selection, competency
assignment, competency keeping, competency promoting and, ultimately competency survey and its effect on
the analytical and applied model on the dimensions of organizational success has been designed, which could be
the source of interest for future researchers, as well as suggestions for achieving the results.
خلاصه ماشینی:
تحقیقات متعددی با توجه به اهمیت موضوع در داخل و خارج از ایران صورت گرفته است ، در تحقیقی که اسپنژ در سال ١٩٩٠ با نام بررسی رابطه شایسته سالاری و اندازه گیری کیفیت عملکرد در دانشگاه ایالتی شیکاگوی امریکا انجام داد نتایج نشان داد یکی از مفروضات اساسی شایسته سالاری، قابلیت اندازه گیری کیفیت عملکرد افراد است زیرا پاداشی که به افراد تعلق میگیرد باید با عملکرد آنها ارتباط داشته و زمانی پاداش تعلق گرفته به افراد منصفانه خواهد بود که با توجه به شایستگی افراد پرداخت شود (کتس ، ١٩٨٣؛ کلین ، ١٩٩٦).
(دنیای اقتصاد،١٣٨٩) ١-ارائه الگوی کاربردی حال با توجه به نگرش مفهومی و پس از بررسی نظری و تجربی مساله تحقیق ، در خصوص اثر متقابل شایسته سالاری و موفقیت سازمانی باید اذعان داشت که مبرهن است که شایسته سالاری در بین کارکنان و مدیران خود می تواند سبب بهبود در کار شود زیرا اگر مدیران و کارکنان به نسبت تخصص خود بر سر کار خود گمارده شوند چون دارای تخصص ویژه در آن مورد می باشند لذا از پس این کار بر خواهند آمد و عملا سازمان برای انجام آن کار به مشکلی بر نمی خورد که این خود می تواند سبب بهبود بهره وری در سازمان گردد و سازمان می تواند به اهداف خود که کاهش در هزینه ها، سودآوری و رضایت مشتری باشد زودتر دست پیدا کند.
The purpose of this study is to investigate the concept of competency and meritocracy in banking systems of the country and explain its impact on organizational success.