چکیده:
ﯾﮑﯽ از زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﻣﺮوزه در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﺤﺚ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﮕﺮش ﻣﯽ ﺑﺎﺷـﺪ . از اﯾﻦ رو ﻫﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﮕﺮش ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن دوره ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺼﺮف ﺑﺮق اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿـﺮ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی، ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ روش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﮐﻠﯿﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨـﺪﮔﺎن در ﮐﻼس ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺼﺮف ﺑﺮق ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻨﺪر ﻣﺎﻫﺸﻬﺮ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 900 ﻧﻔـﺮ اﺳـﺖ. ﺣﺠـﻢ ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺑـﺮ اﺳـﺎس ﻓﺮﻣـ ل ﮐﻮﮐﺮان 268 ﻧﻔﺮ ﺑﺮآورد ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘـﻖ ﺷـﺎﻣﻞ؛ 32 ﺳـﺆال در ﻗﺎﻟـﺐ ﻃﯿـﻒ 5 درﺟـﻪ ای ﻟﯿﮑﺮت از ﺧﯿﻠﯽ زﯾﺎد ﺗﺎ ﺧﯿﻠﯽ ﮐﻢ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. رواﯾﯽ ﺻﻮری و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﺮرﺳـﯽ و ﺗﺄﯾﯿـﺪ ﺷﺪ. رواﯾﯽ ﺳﺎزه ﺑﻪ روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ ﻧﯿﺰ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ و ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از آزﻣﻮن ﺗﯽ ﺗـﮏ ﻧﻤ ای و آزﻣﻮن ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ ﺑﺎ ﮐﺎرﺑﺮد ﻧﺮم اﻓﺰار spss اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﮕﺮش4/16 ﻣﯽﺑﺎﺷـﺪ، ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ از 5 درﺻﺪ و ﺗﯽ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه ﺑﺰرﮔﺘﺮ از ﺗﯽ ﺟﺪول (1/96) در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﯿﻨﺎن 95 درﺻـﺪ ﺑﺪﺳـﺖ آﻣـﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ دورهﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺼﺮف ﺑﺮق ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻨﺪرﻣﺎﻫﺸﻬﺮ در ﺗﻐﯿﯿـﺮ ﻧﮕـﺮش ﺷـﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨـﺪﮔﺎن ﻧﻘـﺶ دارد. ﻋـﺪاﻟﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪ (6/64) ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻋﻮاﻣﻞ رﺗﺒﻪی ﺑﺎﻻﺗﺮی را دارد و از ﻣﯿـﺎن ﺳـﺎﯾﺮ ﻋﻮاﻣـﻞ ﺑﯿﺸـﺘﺮﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿـﺮ ﻧﮕـﺮش ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن دورهﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺼﺮف ﺑﺮق ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻨﺪر ﻣﺎﻫﺸﻬﺮ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داد.
One of the areas that is currently considered by experts in energy management is the discussion of attitude
change. Therefore, the purpose of this paper is to investigate the changing attitudes of participants in training
courses on power consumption management. The present article is descriptive in terms of purpose and in terms
of method is survey. The statistical population of the study includes all participants in the training classes of
power consumption management in the city of Mahshahr port as number of 900 people. The sample size was
estimated equal to 268 by Cochran formula. In order to collect information, a researcher-made questionnaire
including 32 questions in the form of a 5-degree Likert spectrum was used from very much up to very low. The
face and content validity of the questionnaire was reviewed and approved by experts. Structural validity was
performed and confirmed by exploratory factor analysis method. One-sample t-test and Friedman test with SPSS
software were used to analyze the data. The results showed that the average change in attitude is equal to 4.16,
and the significant level was obtained less than 5% and the t-calculated was greater than the t-table (1.96) at 95%
confidence level. Therefore, training courses on power consumption management in Mahshahr port city plays a
role in changing attitudes of participants. Social justice with a mean rank of (6.64) has a higher rank compared to
other factors. And among the other factors, was allocated the most change in attitudes of the participants in
training courses of Power Consumption management in Mahshahr port.
خلاصه ماشینی:
بررسی وضعیت تغییر نگرش شرکت کنندگان دوره های آموزشی مدیریت مصرف برق پژمان حیدری، مهربان هادی پیکانی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی چکیده یکی از زمینه هایی که امروزه در مدیریت مصرف انرژی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است ، بحث تغییر نگرش می باشـد.
از این رو هدف این مقاله بررسی وضعیت تغییر نگرش شرکت کنندگان دوره های آموزشی مدیریت مصرف برق است .
نتایج نشان داد میانگین تغییر نگرش ٤/١٦ میباشـد، همچنـین سطح معناداری کوچکتر از ٥ درصد و تی محاسبه شده بزرگتر از تی جدول (١/٩٦) در سطح اطمینان ٩٥ درصـد بدسـت آمـد، بنابراین دوره های آموزشی مدیریت مصرف برق شهرستان بندرماهشهر در تغییـر نگـرش شـرکت کننـدگان نقـش دارد.
با توجه به اهمیت موضوع هدف این مقاله بررسی وضعیت تغییر نگرش شرکت کنندگان دوره های آموزشی مدیریت مصرف برق است .
در این تحقیق سعی شده است دیدگاه ها و نظریه های مربوط به شکل گیری نگرش ها و روش های تغییر آن در چارچوب نظریه هـای شرطی کلاسیک ، کنشگر، یادگیری اجتماعی و نظریه ناهماهنگی شناختی با تأکید بر مصرف انرژی مورد بررسی و تحلیـل قـرار گیرد.
یافته ها نشان داد که عدالت اجتماعی با میانگین رتبه (٦/٦٤) نسبت به سـایر عوامـل رتبـه ی بـالاتری را دارد و از میـان سـایر عوامل بیشترین تغییر نگرش شرکت کنندگان دوره های آموزشی مـدیریت مصـرف بـرق شهرسـتان بنـدر ماهشـهر را بـه خـود اختصاص داده است و به همین ترتیب علائق ، باورها، تعهد، عوامل اقتصادی، آگاهی، اعتقـادات ، منزلـت اجتمـاعی و فرهنـگ در رتبه های بعدی قرار میگیرند.