چکیده:
زمینه و هدف: نیروی انتظامی یکی از سازمان هایی است که عملکرد آن بر بهبود همه ابعاد زندگی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی شهروندان تاثیر چشم گیری دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش های عملی دانش آموختگان دوره 21 کارشناسی ارشد رشته فرماندهی و مدیریت دانشکده فرماندهی و ستاد دانشگاه علوم انتظامی امین بر عملکرد مدیریتی آنان است.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده که با استفاده از روش تحقیق توصیفی– تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموختگان دوره 21 کارشناسی ارشد فرماندهی و مدیریت و فرماندهان و مدیران مستقیم آنان به تعداد 96 نفر بوده که از روش نمونه گیری تمام شمار استفاده شده است. در این پژوهش پس از شناسایی متغیرهای تحقیق با استفاده از دو پرسش نامه «ویژه دانش آموختگان» و «ویژه فرماندهان»، اطلاعات موردنیاز جمع آوری شد.
یافته ها: با ورود داده های موردنیاز به محیط نرم افزار «اس.پی.اس.اس» و با استفاده از آزمون های آماری مربوطه، به تحلیل داده های گردآوری شده پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که تاثیر آموزش های عملی بر دانش حرفه ای دانشجویان 905/3، بر بینش حرفه ای دانشجویان 8895/3 و بر مهارت حرفه ای دانشجویان 86684/3 بوده است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحلیل داده ها بیانگر آن است که آموزش های عملی دافوس در هر سه بعد ارتقاء دانش حرفه ای، بینش حرفه ای و مهارت حرفه ای دانش آموختگان موثر هستند، ولی این آموزش ها بیشترین تاثیر را بر ارتقاء دانش حرفه ای دانشجویان داشته است. نتایج کلی حاصل از تحقیق نشان داد که آموزش های عملی ارائه شده به دانشجویان بر عملکرد مدیریتی آنان تاثیر معنا داری دارد
خلاصه ماشینی:
"Mies & Avrtmayr آنان از طرف دیگر است ؛ به عبارت دیگر این دغدغه و مسئله مهم مطرح است کـه اجـرای آموزش های عملی (یک سال کار در عرصه ) تا چه اندازه توانسته است توانمندیهـای لازم برای انجام مناسب مأموریت های سازمانی را در دانش آموختگان یادشده بـه وجـود آورد تـا برای اعتلای اهداف سازمانی و ایجاد نظم و امنیت مطلوب و پایدار در کشور مفیـد و مـؤثر باشند؟ پیشینه - غلامعباس مولایی در سال ١٣٨٣ در تحقیقی به بررسی رابطه آموزش دوره دافـوس ناجـا وارتقای توان فارغ التحصیلان در انجام وظایف مدیریتی آنان پرداخته وبرای نیل به منظـور فوق چهار مولفه اصلی برنامه ریزی، سازماندهی،هدایت ورهبـری ونظـارت وکنتـرل را کـه جزء وظایف اصلی مدیر می باشدمورد آزمون قرار داده ورابطه آموزش را با این مولفـه هـا باسطح اطمینان ٩٩% تایید نموده وبـا اسـتفاده از آمـار اسـتنباطی رگرسـیون همبسـتگی میـان آموزش ومولفه های وظایف مدیریتی را بررسی که دستاوردهای ذیل حاصـل شـده اسـت : (١) بین ارتقای توان فارغ التحصیلان در انجام وظیفه اصـلی مـدیریتی شـامل برنامـه ریـزی، سـازماندهی،هدایت ورهبـری ونظـارت وکنتـرل بـا آمـوزش دوره ازلحـاظ آمـاری رابطـه معنادارومستقیم وجود دارد.
جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش کلیـه دانـش آموختگـان دوره ٢١ کارشناسی ارشد فرماندهی و مدیریت انتظامی شامل «اصلی و تکمیل ظرفیت » بـه تعـداد ٩٦ نفر دانش آموخته که دروس نظری خود را گذرانـده و بـرای طـی دوره یـک سـاله کـار در عرصه به رده های مختلف ناجا اعزام و هم زمان در حال خـدمت و فراگیـری آمـوزش هـای عملی هستند؛ به همراه نظرخواهی از ٩٦ نفر فرمانده و مدیر بیواسطه آنان (به منظور سنجش میزان کارایی آموزش های عملـی و سـنجش عملکـرد مـدیریتی دانـش آموختگـان ) کـه بـا استفاده از روش تمام شمار جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شد."