چکیده:
هدف از حسابداری زیست محیطی،تهیه اطلاعاتی جهت کمک به مدیران در امر ارزیابی عملکرد، کنترل،تصمیمگیری و گزارشگری برای یک سازمان یا یک منطقه میباشد.حسابداری زیست محیطی براساس مفاهیم،معیارها و ارزشهای زیست محیطی و اقتصادی بنا شده است. برای دستیابی به این هدف،نیاز به تغییری در فرهنگ احساس میشود،که بخشی از این تغییر از طریق حسابداری و گزارشگری زیست محیطی حاصل می شود.
خلاصه ماشینی:
"(Epstein and Freedman,1994;Luther and Matatko,1990) هر چند در بعضی مواقع ممکن است تغییرات حاصل، سطحی و کم اهمیت باشند،یا برای نمونه،به روابط عمومی،ارزیابی و کیفیت محصولات محدود شوند،اما وجود تفکرات خلاقانه و اقدامات پیشگام جهت منظور کردن موضوعات زیست محیطی و اجتماعی در امور تجاری در برخی شرکتها،بدین معناست که تغییرات واقعی در حال وقوع است و دامنه و تعدد این تغییرات با فرهنگ تجاری زیست محیطی جدید در سازمان برابری میکند.
دلیل استفاده از اصطلاح حسابداری زیست محیطی،بیان این است که اکوسیستمی وجود دارد که محدودیتهای عملی ما در زمینه وابستگی را،در مقایسه با محدودیتهای عمده امروزی مثل منافع یک شرکت خاص،افراد حرفهای، تجارت،اقتصاد یا بازار بیان میکند.
مطالعه موردی به کارگیری حسابداری زیست محیطی این مطالعه موردی از پروژه اروپایی سیستم محافظت از محیط زیست صنعت گردشگری میباشد و در صنعت جهانگردی مطرح شده است؛اما همانطور که قبلا نیز بیان شد،کلاورلیف یک ابزار عمومی با کاربردهای بالقوه وسیعی است.
اما مفهوم کلاورلیف و حسابداری زیست محیطی برای جهانی کاربرد دارد که در آن سلامت اکوسیستم یک الزام اساسی بوده و براساس سطوح اصلی مشابه تحت عنوان رونق اقتصادی مستقر شده است.
برای نمونه،در تمام مراحل چرخه عمر صنعت گردشگری،مکان گردشگری بر تنوع زیستی اثر میگذارد، در مرحله تخصیص اولیه،استخراج مواد ساختاری بدون توجه به محیط زیست منجر به تخریب محیط زیست میشود؛مثلا در ساحل دریا،به واسطه استفاده بیش از حد از شن جهت ساختوساز این تخریب روی میدهد،یا در کوهستان به دلیل قطع بیرویه درختان و استخراج مواد معدنی به محیط زیست صدمه وارد میشود."