چکیده:
امروزه اغلب سازمانها به دنبال انتخاب و پیادهسازی شاخصهای سرآمدی جهت ارتقای سطح کیفی خدمات و محصولات خود و درنهایت خلق ارزش برای کلیه ذینفعان میباشند و شاخصهای سرآمدی را بهعنوان چارچوب عملیاتی در زمینه بهبود عملکرد سازمانها در نظر میگیرند. ازاینرو استقرار شاخصهای سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک اجتنابناپذیر شده است. هدف این مقاله نیز تبیین شاخصهای سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک است. بر همین اساس در این پژوهش علاوه بر مطالعه ادبیات پژوهش از فن دلفی فازی جهت پالایش و انتخاب شاخصهای مدیریت دانش استراتژیک بهره گرفتهشده است، ایده سنجی بهعملآمده در دو مرحله و با استفاده از رویکرد چنگ و لین مورد پالایش قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه تشکیل دادند. جهت بررسی و تحلیل در ابتدا 52 شاخص، برگرفته از ادبیات پژوهش و بررسی الگوهای سرآمدی انتخاب گردید که پس از پالایش نظرات خبرگان صنعت و دانشگاهی و با در نظر گرفتن پاسخ سؤالات باز در هر مرحله از فن دلفی فازی، 80 شاخص مورد تائید قرار گرفت. تا بدینوسیله به کمک شاخصهای استخراجشده مسیر سرآمدی برای سازمانها روشن گردد و بتوانند هر چه سریعتر به تحقق سرآمدی در سازمان نائل آیند.
خلاصه ماشینی:
در حال Barney Pfeffer Wernerfelt Afiouni Haesli & Boxall Theriou & Chatzoglou Wang et al Jackson et al Jiang et al Uçaktürk & Villard به این نتیجه می رسد کـه محتـوای دانـش اسـتراتژیک سـازمانی بایسـتی تغییـر کنـد و جریـانی از دانش های جدید به درون سازمان جریان یابد.
برای پاسخ به اینسؤال ضمن تبیین مفاهیم دانش اسـتراتژیک، مـدیریت دانـش اسـتراتژیک و مـدل هـای سـرآمدی سازمانی، در سازمان ها با استفاده از تکنیک دلفی فازی شاخص های مدیریت دانش استراتژیک مورد پالایش قرار گرفته است.
در واقع دانش استراتژیک تنظیم رفتار سازمان یا فرد در تعامل با محیط است و مـدیریت Lendzion Petrova et al Zack Bierly and Daly Davenport and Prusak دانش استراتژیک تشخیص فرصت های اصلی و متمرکز کردن منابع سازمان در جهت تحقـق منـابعنهفته در آن است (حمیدی زاده ،1392).
- Sharma and Talwar 2- روش شناسی تحقیق ازآنجاکه این پژوهش به انتخاب شاخص های مدیریت دانش استراتژیک میپردازد و طرحی نوین ازاهمیت و ویژگی های سرآمدی ارائه مینماید و درصـدد شناسـایی شـاخص هـای مـدیریت دانـشاستراتژیک است، بر حسب هدف یک پژوهش بنیادی محسوب میشود و ازآنجایی که نتایج حاصل از آن در انجام اقدامات و اصلاحات مربـوط بـه سـرآمدی سـازمانی ، قابلیـت بـه کـارگیری دارد و سازمان ها را قادر میسازد تا با استفاده از این شاخص ها اقدام به خود ارزیابی و آسیب شناسی وضع موجود نموده و بر این اساس اقدام به برنامهریزی و بهبود فعالیت ها و تحقق سرآمدی نمایند، یـک پژوهش کاربردی محسوب میشود و بر حسب داده ها، نیز جزء تحقیقات کیفی است و از فن دلفی فازی استفاده شده است.