چکیده:
اﻣﺮوزه ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺎ اﺑﺰارﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ارﺗﺒﺎﻃﯽ، ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ دﺳـﺘﺎورد دوران ﻓﺮاﻣـﺪرن ﻣـﯽ ﺑﺎﺷـﺪ . ﺷـﺮاﯾﻂ وﯾﮋه ای را ﺑﺮای ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺟﻬﺎن ﺑﻪ وﯾﮋه ﮐﺸـﻮرﻫﺎی درﺣـﺎل ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻓـﺮاﻫﻢ آورده اﺳـﺖ ؛ و ﺗـﺎﺛﯿﺮات زﯾـﺎدی را دراﺑﻌـﺎد ﺳﯿﺎﺳـﯽ ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی وﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻮﺟﻮد آورده اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﯿﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪﮐﻪ ﮐﺸـﻮرﻫﺎی درﺣـﺎل ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺑـﺪﻟﯿﻞ ﺗﻤﺮﮐﺰﺑـﺮروی ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻤﺮاﻧﯽ وﺗﻮﺳﻌﻪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت واﻃﻼﻋﺎت از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎﺟﺎﻣﻌﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻏﺎﻓـﻞ ﺷـﺪه اﻧـﺪ دراﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻼش ﮔﺮدﯾﺪه ﺑﺎ ﺑﺎ روش ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ اﺛـﺮات ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ ﺟﺎﻣﻌـﻪ اﻃﻼﻋـﺎﺗﯽ ﺑﺮرﺳـﯽ ﺷـﺪه و ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ در ﭘﯿﺸﺒﺮد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﺎﻣﻊ و ﭘﺎﯾﺪار، ﮐـﺎوش ﺷـﻮد . ﻧﻬﺎﯾﺘـ ﺎ ﺿـﺮورت اراﺋـﻪ اﻟﮕـﻮی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در اﺑﻌﺎد ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠـﯽ و ﻧﯿـﺰ ﺑﺼـﻮرت ﻣﻠـﯽ ﺑـﺮای ﮐﺸـﻮرﻫﺎی در ﺣـﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد.
Today, forming international community with modern communication and information, means is the greatest
acheivement of post modern era,and has provided special circumestances for the countries in the
world,particularly,developing countries.This issue has inflicted huge influence in many aspects,including
political,cultural,and economical domain.
Studies reveal that, developing countries due to focusing on economical, civil engineering and building, and
communication and information development have ignored cultural development adapted with statistical
community.
In this research, through field study, containing interview, and questionare, cultural infulences on statistical
community is investigated,and the relationship between culture and statistical community in excuting stable and
comprehensive development planning is explored.
Finally, the pattern for planning cultural development, focusing on cultural geography in national and
international level for developing countries will be delivered as suggestion.
خلاصه ماشینی:
"جغرافیای فرهنگی، جامعه اطلاعاتی، برنامه ریزی توسعه فرهنگی، اطلاعات و ارتباطات ، کشـورهای در حـال توسعه مقدمه امروزه باگذر از دوران مدرنیزه و در شرایطی که اطلاعات و ارتباطات نوین ، عصر فرامدرن را بـرای جامعـه بشـری بوجـود آورده است ، کمتر مفهومی به اندازه مفهوم فرهنگ در حوزه علوم اجتماعی در معرض تفسیرها و تعبیرهای گوناگون قرار گرفته اسـت .
ولـی بـا توجـه بـه عـدم امکان مطالعه در کلیه کشورها و بدلیل ارتباط مولف با خبرگان و پژوهشـگران دردانشـگاههای کشـورهای زیـر منـاطق مـذکور بعنوان مورد مطالعه انتخاب گردید: ایران (بدلیل دارا بودن فرهنگ و تمدن چند هزار ساله و تاثیر گذاردرجهان اسلام ، وبا توجه به همکاری پژوهشـگران و اسـاتید دانشگاه صداوسیما در تکمیل پرسشنامه های پژوهش )، 17 امارات عربی متحده (نمونه الگوی توسعه یافتگی کشورهای عربی با همکاری پژوهشگران دانشگاه ولنگونگ دبی )، کشور آذربایجان (با ویژگیهای خاص یک کشور تازه استقلال یافته وبا همکاری پژوهشگران دانشگاه دولتی نخجوان )، مالزی (کشور موفق درحال توسعه و درمنطقه جغرافیایی آسیای جنوب شرقی وباهمکاری پژوهشگران دانشگاه ملی مالزی ) کانادا (کشور توسعه یافته و نمونه یک کشور غربی در موضوع پژوهش و با همکاری پژوهشگران دانشگاه واترلو کانادا) ژاپن (کشوری که دوران توسعه یافتگی رادر نیم قرن اخیرطی کرده وبدلیل همکاری پژوهشگران دانشگاه ناگویا ژاپن ) شش کشوراصلی مورد مطالعه می باشـد کـه بصـورت مهندسـی شـده در منـاطق مختلـف جغرافیـایی و از گروههـای مختلـف کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه انتخاب شده اند."