چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻈﺮات ﻣﺪﯾﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت اﺟﺮاﯾﯽ ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺸﮑﻼت اﺟﺮاﯾﯽ ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش از ﻧﻈﺮ ﻣﺪﯾﺮان اﺟﺮا ﺷﺪ. روش ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﯿﺪاﻧﯽ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ را 156 ﻧﻔﺮ از ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس دوﻟﺘﯽ اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ در ﻫﻤﺎﯾﺶ ﮐﻼس ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺗﻌﺪاد 52 ﻧﻔﺮ از ﻣﯿﺎن ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺑﻮدﻧﺪ ﮐ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب و در ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ 36 ﺳﻮاﻟﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ اﻋﺘﺒﺎر ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن از ﻃﺮﯾﻖ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ و 87.5/. ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و رواﯾﯽ آن از دﯾﺪﮔﺎه 8 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ. داده ﻫﺎی آﻣﺎری از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﺮم اﻓﺰار spss ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. داد ﺎ ﺑﺮاﺳﺎس آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎم ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﮐﻤﺒﻮد اﻧﮕﯿﺰه ﻣﻌﻠﻤﺎن، ﻋﺪم ﺗﺨﺼﺺ ﻣﻌﻠﻤﺎن، ﮐﻤﺒﻮد ﺗﺠﻬﯿﺰات آﻣﻮزﺷﯽ، ﮐﻤﺒﻮد ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ و ﻋﺪم ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ از ﻧﻈﺮ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺎزدارﻧﺪه و ﭼﺎﻟﺶ ﺎی ﭘﯿﺶ رو ﺑﺮای ﻋﺪم ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﮐﺎﻣﻞ در اﺟﺮاﯾﯽ ﻧﻤﻮدن ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آﻣﻮزش ﭘﺮورش ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽ آﯾﻨﺪ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ، ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺻﺤﯿﺢ رﻓﻊ ﺷﻮد ﺗﺎ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﺎرآﯾﯽ ﻣﺪﯾﺮان در ﺟﻬﺖ اﺟﺮای ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻫﺪاف ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ ﮔﺮدد.
This study aims to investigate the views of managers to document regarding the implementation of fundamental
transformation is education. This study aimed to examine the document regarding the implementation of
fundamental transformation of education was the executive director. The research field was a descriptive survey.
The study population consisted of 156 public schools in Mazandaran province were managers at conferences and
training classes participated fundamental transformation of the document. The sample size of the population of
52 individuals who were selected by purposive sampling participated in the study. The research instrument was a
questionnaire with 36 questions that measured by Cronbach's alpha reliability coefficient of credit and 87.5. And
its validity in view of 8 experts and school administrators confirmed. The data were analyzed by spss software
was descriptive and inferential. Data based on the Pearson correlation test were analyzed and the analytical
results indicate that all the research hypothesis has been confirmed; in other words, lack of motivation of
teachers, lack of expertise of teachers, lack of teaching equipment, a shortage of funds and lack of consistency in
the application
خلاصه ماشینی:
"داده ها براساس آزمون همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج تحلیل بیانگر این مطلب است که تمام فرضیه های پژوهش مورد تایید واقع شده است ؛ به عبارت دیگر کمبود انگیزه معلمان ، عدم تخصص معلمان ، کمبود تجهیزات آموزشی، کمبود منابع مالی و عدم مطابقت برنامه های اجرایی از نظر مدیران مدارس استان مازندران به عنوان عوامل بازدارنده و چالش های پیش رو برای عدم موفقیت کامل در اجرایی نمودن سند تحول بنیادین آموزش پرورش به حساب می آیند.
لذا باید توجه داشت که توسعه آموزش و پروش در راستای اجرای اهداف سند تحول بنیادین است و آن نیز در صورتی به نحو احسنت اجرا خواهد شد که تمامی کارکنان این سیستم از آن آگاهی و توانایی اجرای آن را داشته باشند که در این میان نقش مدیران که به عنوان مجری و راهنمایی این تحول عظیم در مدارس هستند بسیار حائز اهمیت است ؛ بنابراین باید ابتدا آگاهی کامل به آنها داده شود و همچنین مسئولان راهکارهای را طراحی نمایند که انگیزه های لازم را برای اجرای این برنامه ها را برای آنان ایجاد نمایند براساس تحقیقات انجام شده توسط محققان واین پژوهش می توان بیان کرد که انگیزه های یک مدیر بستگی به عواملی دارد که او بتواند نقش خود را به عنوان مدیر و رهبر به نحو احسنت انجام دهد و امکانات لازم را برای اجرای طرح ها در اختیار داشته باشد در این صورت کارها به صورت درست و مناسب با موفقیت به پایان خواهد رسید که خود این موفقیت ها رضایت درونی را ایجاد کرده و باعث افزایش انگیزه آنها برای ادامه کار افزایش می یابد."