چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺮرﺳﯿﻬﺎ و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﮐﻪ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻋﺎﻣﻞ واﺳﻄﻪ ای و ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﻨﺪه ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺎ ﺷﻮد. زﯾﺮا ﺑﺮای ﻣﻌﻠﻤﺎن اﯾﻦ اﻣﮑﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ آورد ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر وﺳﯿﻊ و ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ درآﯾﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎﻧﯽ ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ در ﺣﺪ ﭘﺎﯾﯿﻨﯽ ﻗﺮار دارﻧﺪ، ﺑﻪ وﻗﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻧﯿﺎز داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﺤﻮه ﮐﺎرﮐﺮدن ﻣﻮﺛﺮ را در ﻣﺪارس ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﻫﺪف اﺻﻠﯽ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﻮﻓﻖ )ﻣﺤﻘﻖ( وﻧﺎﻣﻮﻓﻖ در ﻣﺎزﻧﺪران 1394 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺲ روﯾﺪادی وﻧﺘﯿﺠﻪ آن ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ اﺳﺖ.ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﻮﻓﻖ در ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی از روش ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺗﺪرﯾﺲ و ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ و اﺟﺮای ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ-ﮔﺮوﻫﯽ در ﮐﻼس درس از ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی و ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑﺎﻻﺗﺮی دارﻧﺪ. ﻟﺬا ﺟﻬﺖ اﯾﺠﺎد ﺗﺤﻮل در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺳﻄﺢ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ و آﻣﻮزش آﻧﺎن در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺗﺪرﯾﺲ و ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﺿﺮوری اﺳﺖ.
improve the performance of our educational system. Since it provides the opportunity for the teachers to
become widely effective in a coordinated manner and also it seems that the teachers who have low levels of
emotional intelligence, need more time to experience how to work effectively in schools. The main objective of
this study was to investigate the emotional intelligence of successful (researcher) teachers and unsuccessful ones
in Mazandaran state in 2015.The research methodology was post- event and its result were as follows: The
findings showed that the successful teachers have more ability and higher professional skills than unsuccessful
teachers in using the modern methods of teaching and new evaluations and implementation of scientific – group
activities in classrooms. So in order to make a difference in education, increasing the level of abilities of
unsuccessful teachers and educating them in association with the modern methods of teaching and evaluation are
necessary.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل یافته ها ١- میانگین نمرات در آزمون هوش هیجانی معلمان موفق وناموفق استان مازندران چگونه است ؟ جدول ١: توزیع میانگین ، انحراف معیار نمرات هوش هیجانی معلمان موفق وناموفق استان مازندران و تحلیل آن با استفاده از آزمون t نمونه ها میانگین انحراف معیار مقدار t حاصل درجه آزادی سطح احتمال مقدار t بحرانی معلمان موفق 328/28 21/48 7/74 234 0/05 1/96 معلمان ناموفق 296/25 19/31 / نمودار ١: نمایش اختلاف میانگین نمرات هوش هیجانی معلمان موفق وناموفق استان مازندران تحلیل همانطوریکه داده های جدول و نمودار فوق نشان می دهد میانگین هوش هیجانی معلمان موفق برابر با ٣٢٦/٧٥ از میانگین هوش هیجانی معلمان ناموفق برابر با ٢٩٨/١٢ بیشتر است و این مقدار تفاوت را آزمون t برای دو گروه مستقل معنادار نشان داد چرا که مقدار t بدست آمده برابر با ٧/٧٤ از مقدار t بحرانی با درجه آزادی ٢٣٤ و در سطح احتمال ٠/٠٥ برابر با ١/٩٦ بزرگتر مشاهده شد و لذا با ٩٥ درصد اطمینان می توانیم قضاوت کنیم که معلمان موفق از هوش هیجانی بالاتری نسبت به معلمان ناموفق برخوردارند.
٥-خود شکوفایی در این بعد میانگین معلمان موفق برابر با ٢٠/٨٤ از میانگین تحمل فشار روانی معلمان ناموفق که برابر با ١٧/٠٦ می باشد بیشتر است ولذا با ٩٥ درصد اطمینان می توانیم قضاوت کنیم که معلمان موفق از توانایی خود شکوفایی بالاتری نسبت به معلمان ناموفق برخوردارند."