چکیده:
برنامهریزی فروش و عملیات[1] امروزه به یک فرایند شناخته شده و پرکاربرد در زنجیره تامین تبدیل شده است. با این حال تا به امروز، ارزیابی و محاسبه منافع بکارگیری این فرایند مورد غفلت قرارگرفته است. این مقاله، عملکرد فرایند برنامهریزی فروش و عملیات را از طریق مدلسازی ریاضی مورد ارزیابی قرار میدهد. در این مطالعه، سه مدل برنامهریزی مختلط اعداد صحیح[2] ارائه شدند که به ترتیب نشان می دهنده: "برنامهریزی فروش و عملیات کاملا یکپارچه[3]" که در آن برنامهریزی فروش، تولید، توزیع و تامین بصورت متمرکز و یکپارچه انجام میپذیرد؛ "برنامهریزی فروش و عملیات نسبتا یکپارچه[4]" که درآن برنامهریزی فروش و تولید بصورت متمرکز انجام گرفته، درحالی که برنامهریزی توزیع و تامین بصورت مجزا در هر سایت انجام میگیرد؛ یک مدل "برنامهریزی گسسته[5]" که در آن برنامهریزی فروش به صورت متمرکز انجام شده، در حالی که برنامهریزی تولید، توزیع و تامین به صورت مجزا و محلی انجام میگیرد. هرسه مدل مذکور برای یک سیستم تولیدی چندسایتی توسعه داده شدهاند که دارای تامینکنندگان متعدد بوده، محصولات متفاوتی را تولید می کنند و به مشتریان بسیاری سرویس میدهند. در انتها، عملکرد برنامهریزی فروش و عملیات کاملا یکپارچه نسبت به دو مدل دیگر، از طریق مقایسه تاثیرات مالی این رویکردها تحت تقاضای ماهانه و قیمت بازار واقعی دریک شرکت تولید صنایع فرمینگ[6] در ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج، بیانگر برتری مدل برنامهریزی کاملا یکپارچه نسبت به دو مدل دیگر است.
خلاصه ماشینی:
در انتها، عملکرد برنامه ریزی فروش و عملیات کاملا یکپارچه نسبت به دو مدل دیگر، از طریق مقایسه تأثیرات مالی این رویکردها تحت تقاضای ماهانه و قیمت بازار واقعی دریک شرکت تولید صنایع فرمینگ ٩ در ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است .
Sales and Operations Planning (S&OP) 5.
با در نظر گرفتن مشکلاتی که شرکت های صنایع فرمینگ و تزریق در فرایند سنتی برنامه ریزی و تصمیم گیری گسسته با آنها مواجه هستند و همچنین با لحاظ نمودن فرصت های بسیاری که برنامه ریزی یکپارچه زنجیرة تأمین برای این شرکت ها ایجاد میکند، هدف پژوهش پیش رو، پرکردن این شکاف از طریق ارائه یک رویکرد مدل سازی است که نتایج کمی حاصل از فرایند برنامه ریزی فروش و عملیات کاملا یکپارچه را نسبت به رویکردهای غیریکپارچه برنامه ریزی زنجیرة تأمین ارزیابی نماید.
پارک ٥ (٢٠٠٥)با استفاده از یک مدل برنامه - ریزی مختلط اعداد صحیح ، اثربخشی برنامه ریزی یکپارچه تولید-توزیع را در یک محیط چند کارخانه ای با چند خرده فروشی و لجستیک چند دوره ای، تحت محدودیت های ظرفیت ، مورد بررسی قرار داد تا سود خالص زنجیرة تأمین را حداکثر نماید.
Fumero & Vercellis, 1999 (رجوع شود به تصویر صفحه) تقاضا، عامل دیگری است که تأثیر زیادی بر مزایای برنامه ریزی فروش و عملیات کاملا یکپارچه دارد؛ اگرچه این تأثیر، به مدل برنامه ریزی گسسته محدود می گردد (شکل ٦).
(2005), An integrated approach for production and distribution planning in supply chain management.
F. (2004), Sales & operations planning: the" how-to" handbook: T.
International Journal of Operations & Production Management, 16(3), 18-27.