چکیده:
شهرهای خودرو محور منجر به خلق محیط های شهری می شود که نه تنها وابستگی به خودرو را ترویج و تشویق می نماید بلکه نوعی فرهنگ خودرو محوری را خلق می کند، به طوری که در عمل دسترسی به خدمات بدون خودرو امکان پذیر نبوده و یا بسیار مشکل است. در مقابل پیاده راه سازی نیرومند ترین و اثرگذارترین جنبش طراحی محلات شهری است و همچنین پیاده راه سازی کاهش پیامدهای زیان بار خودرو محوری، افزایش ایمنی افراد پیاده و بهبود محیط شهری را به ارمغان می آورد. روششناسی این تحقیق مبتنی بر رویکردهای توصیفی تحلیلی بوده که از شاخص قابلیت پیادهروی فرانک، ضریب آنتروپی شانون، بی مقیاس سازی فازی و برای تعمیم میزان قابلیت پیادهروی در سطح مناطق 25 گانه شهر آمل از نرمافزار GIS و برای تجزیهوتحلیل میزان همبستگی از نرمافزار SPSS استفادهشده است. با توجه به اینکه بین فعالیت فیزیکی افراد و محیط ساخته شده شهر که در آن زندگی می کنند ارتباط وجود دارد، شاخص قابلیت پیاده روی می تواند در مراحل مختلف برنامه ریزی شهری مفید باشد. که در آن ارزش بالا از شاخص قابلیت پیاده روی بدان معنی است که یک آرایش خاص از شهر می تواند فعالیت بدنی افراد را مشخص کند، و پایین بودن شاخص قابلیت پیاده روی بدان معنی است که مردم اغلب از اتومبیل برای زندگی روزمره استفاده می کنند که منجر به حداقل فعالیت بدنی می شود. با توجه به شمارش شاخص قابلیت پیاده روی برای هر ساختار موجود از شهر و برای هر طرح شهری پیشنهادی می تواند امکان پذیر باشد. نتایج نشان میدهد عوامل مختلف محیطی تأثیر قابلتوجهی بر میزان قابلیت پیادهروی دارد که هر چه میزان فشردگی و اختلاط کاربریهای شهری بیشتر باشد قابلیت پیادهروی افزایش مییابد و مناطق مرکزی شهر آمل بالاترین میزان قابلیت پیادهروی را دارا میباشد که این امر موجب افزایش فعالیت های پیاده روی و بدون خودرو خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
)1395 (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١ موقعیت سیاسی– اداری استان مازندران و شهر آمل منبع: معاونت برنامهریزی استانداری مازندران١٣٩٢ ٤- تجزیه وتحلیل و یافته های تحقیق ٤-١- محاسبه قابلیت پیادهروی در مناطق ٢٥ گانه شهر آمل در سنجش میزان قابلیت Walkability Index در مناطق ٢٥ گانه شهر آمل، از مدل فرانک )٢٠٠٦( الگو گرفتهشده است، فرانک در مدل خود از ٤ شاخص »تراکم خالص، میزان اختلط کاربری، تراکم تقاطع و مساحت خردهفروشی« استفاده نمود، اما در پژوهش حاضر علوه بر شاخصهای فوق از ١٠ شاخص دیگری که به نظر میرسید در افزایش پیادهروی نقش مهمی نیز داشته استفاده شده تا درک بهتر و شناخت بیشتری از قابلیت پیادهروی در مناطق شهر آمل به دست آید.
جدول٤ نتایج آزمون پیرسون میزان قابلیت پیادهروی و فاصله از مرکز شهر در شهر آمل )١٣٩٥( {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول٤ فاصله مناطق ٢٥گانه از مرکز شهر آمل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (رجوع شود به تصویر صفحه) ٤-٣- رابطه میان میزان فشردگی و قابلیت پیاده روی اندازهگیری فرم شهر با روشهای مختلف صورت میگیرد، استفاده از معیار جمعیتی شامل )تراکم( و غیر جمعیتی )مساحت کل فضای ساختهشده( است، این دو معیار در فرمول نسبت فشردگی مورداستفاده قرار میگیرند و نتیجه این محاسبه با فرمول بی مقیاس سازی فازی نرمال میشود، عدد بهدستآمده بین ٠ و ١ میباشد و هر چه عدد به ١ نزدیکتر میزان فشردگی بیشتر خواهد بود)باردهان و همکاران ١، ٢٠١٥(.