چکیده:
هدف از جستار حاضر بررسی ویژگیهای نحوی و سبکی، نوآوری و تصویرآفرینی ادبی آثار فروغ فرخزاد و احمد شاملو میباشد. فروغ از تواناترین شعرای معاصر ایران است. شعر وی برخاسته از احساس و اندیشه انسانی است؛ چه در لفظ و چه در محتوا پر از نوآوری و مملو از صنایع ادبی است. مضمون اشعارش مبتنی بر احساسات و تجربیات شخصی وی میباشد. شهامت شاملو در شکستن عرف و هنجار زبان فارسی قابل تحسین است. هرچه فاصله واژهها از حالت عادی بیشتر میشود آفرینش ادبی در آثارش بیشتر منعکس میگردد. واکنش جدی شاملو به اوضاع سیاسی روزگارش از عنفوان جوانیاش آغاز شده و ساختار ذهنی او در متن تعاملات اجتماعی و اندیشههای انقلابی شکل میگیرد. سبک نوشتاری وی مملو از برجستگیهای ادبی است.
خلاصه ماشینی:
بررسی تطبیقی شگردهای نحوی- سبکی و خلاقیت ادبی در اشعار فروغ فرخزاد و احمد شاملو تاریخ دریافت:7/10/95 بهمن گرجیانعضو هیأت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه آبادان، آبادان، ایران(دانشیار).
دومین مجموعه شعر فروغ «دیوار» نام دارد که در مقدمه این دفتر فرازی از «دیوان شرقی» گوته آورده است: «با اینکه دانش و خرد نمود برترین نیرو برای آدمیان است».
دفتر پنجم فروغ مجموعه «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» نام دارد که پس از مرگش منتشر گردید و شامل منظومهای بلند با همین نام و چند شعر دیگر است.
به دلیل اوج شعر نوی فارسی در آثار فروغ فرخزاد و احمد شاملو، لذا در این تحقیق آثار ادبی این دو شاعر برجسته به لحاظ ساختاری، سبکی و ادبی مورد مقایسه قرار خواهد گرفت.
پشت امروز و روز میلاد- با قاب سیاه شکستهاش(به تقدیر اشاره دارد)(شاملو، 23تیر: 2) بیا بگشای در تا بر گشایم به سوی آسمان روشن شعر (فرخزاد، عصیان: 16) تکرار تکرار آوردن دوباره یک یا چند کلمه است به گونهای که بتواند بر موسیقی درونی بیفزاید و تأثیر سخن را بیشتر کند.
(شاملو، 23 تیر:4) بررسی طبق بررسیهای انجامشده هم فروغ فرخزاد و هم احمد شاملو به وفور از مراعات نظیر و تشخیص در شعر خود بهره بردهاند.
گریز نوشتاری به صورت تکرار واژگانی فقط سبک شعر فروغ فرخزاد است.
گریز نوشتاری به صورت تکرار واژگانی فقط سبک شعر فروغ فرخزاد است.