Skip to main content
فهرست مقالات

نیازسنجی مدیران بیمارستان از طریقه فن تحلیل شغل: یک مطالعه کیفی

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 37 تا 43)

کلیدواژه ها :

نیازسنجی ،پژوهش کیفی ،تحلیل شغل ،شرایط احراز ،مدیر بیمارستان

کلید واژه های ماشینی : مدیران، بیماران، اطلاعات، مدیر بیمارستان، مدیریت، مدیر بیمارستان براى احراز پست، مدیریت بیمارستان، نیازهاى آموزشى مدیران بیمارستان، بررسى پست مدیریت بیمارستان، شرح وظایف مدیر بیمارستان

مقدمه. این پژوهش یک تحقیق کیفی از نوع پدیده‌شناسی با عنوان تحلیل شغل مدیران بیمارستانهای شهر اصفهان در سال 1382 به منظور برآورد نیازهای آموزشی می‌باشد. هدف از این مقاله تحلیل شغل مدیران بیمارستان از طریق شناخت وضعیت موجود با استفاده از تجارب مدیران بیمارستانهای شهر اصفهان و تعیین وضعیت مطلوب با استفاده از نظر متخصصان مدیریت بیمارستان و مقایسه این دو وضعیت جهت شناسایی نیازهای آموزشی مدیران بوده است. مواد و روشها. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از اسناد و مدارک و مصاحبه آزاد بود که در آن از 5 پزشک متخصص، 9 مدیر بیمارستان و 5 مترون در مورد شرح وظایف مدیران بیمارستان و شرایط احراز این پست سوال شد پس از انجام مصاحبه‌ها متن آن بر روی کاغذ پیاده شده و به روش 10 مرحله‌ای استروبرت (strubert) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج. نتایج نشان داد مدیران بیمارستان در زمینه شرح وظایفشان اطلاعات کافی ندارند و وظایفشان را در اثر تجربه‌ای که در حین مدیریت کسب کرده‌اند انجام می‌دهند. همچنین از اطلاعات علمی و تخصصی در زمینه مدیریت بیمارستان بی‌بهره‌اند و تحصیلات کافی در این زمینه ندارند. بحث. بنابراین مدیران بیمارستان در زمینه شرح وظایفشان در زمینه دروندادها فرایندها و نتایج، نیاز به آموزش دارند. لازمه آن اینست که جایگاه مدیران بیمارستان مشخص شود و شرح وظایفشان به طور روشن و دقیق در هر حیطه (درونداد فرایند و نتایج) باز نویسی شود. در پایان الگویی جهت بازنویسی شرح وظایف مدیران بیمارستان ارائه شد و پیشنهاداتی نیز برای بهبود کار مدیران بیمارستان آورده شد.

خلاصه ماشینی:

"3 - تصمیم‌گیری آنی یا همراه با تأمل و تفکر 4 - نحوه برخورد با پرسنل خاطی 5 - قدرت نیازسنجی و تجزیه و تحلیل مسائل 6 - برقراری روابط انسانی سالم با پرسنل 7 - شناسایی مشکلات پرسنل و کمک به حل آنها 8 - ارتباط با مدیران دیگر بیمارستانها 9 - اداره سازمان در قالب بخش‌نامه‌ها و دستورالعملها 10 - ایجاد رضایتمندی در پرسنل و نهایتا در بیماران 11 - ایجاد ارتباط عاطفی با پرسنل به منظور افزایش انگیزه 12 - مسئول در برابر تمام جزئیات سازمان 13 - برنامه‌ریزی )بلند مدت، میان مدت، کوتاه مدت( 14 - سازماندهی سازمان بر طبق اهداف 15 - ارزیابی عملکردها 16 - سرپرست اجرایی تمام قضایای موجود در بیمارستان 17 - رعایت تفویض اختیار براساس شایسته سالاری 18 - اجرای مدیریت اقتضایی در شرایط فعلی 19 - مشارکت پرسنل در برنامه‌های خرد و کلان 20 - تشکیل کمیته‌های مختلف در بیمارستان و شرکت در کمیته‌ها و پیگیری مصوبات آن 21 - محاسبه درآمدها و هزینه‌ها 22 - جذب نیروی غیر متخصص و غیر پزشک بصورت پیمانی و شرکتی با کسب مجوز رسمی از وزارتخانه 23 - اولویت بندی مشکلات بیمارستان و تخصیص بودجه به آن 24 - هماهنگ کردن تمام قسمتها با خدمات پشتیبانی، بودجه و تشکیلات 25 - مسئول اشتباهات و خطاهای مالی 26 - ارتباط با خارج سازمان و سازمانهای مختلف 27 - قدرت آینده نگری و پیش بینی امور در طراحی برنامه‌ها 28 - تعدیل قوانین و مقررات در چارچوب ضوابط و اختیارات تعیین شده 29 - تنظیم وقت و اهمیت دادن به انجام به موقع امور مربوط پس از آن، به منظور دسته بندی منظم اطلاعات، تجارب مشترک مدیران )با توجه به وجوه اشتراک کدهای مختلف بر طبق اهداف پژوهش( دسته‌بندی شد و وظایف به دست آمده در سه حیطه‌ی زیر قرار گرفتند: الف( شرح وظایف مدیر بیمارستان : 1 - دروندادها )اطلاعات شناخت سیستم( که شامل راهبردها و قوانین، سازمان و مدیریت، منابع و تسهیلات می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.