Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی و مقایسه دانش و نگرش دانشجویان ترم اول و آخر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به خدمات جامعه نگر در علوم پزشکی

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 44 تا 48)

کلیدواژه ها :

نگرش ،دانش ،خدمات جامعه‌نگر در علوم پزشکی

کلید واژه های ماشینی : دانشگاه علوم پزشکى اصفهان ، جامعه‏نگر ، خدمات پزشکى جامعه‏نگر دانشجویان رشته‏هاى ، دانشگاه علوم پزشکى اصفهان نسبت ، بهداشت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکى ، دانشجویان ، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکى اصفهان ، اصفهان نسبت به خدمات جامعه‏نگر ، پزشکى ، معلومات خدمات پزشکى جامعه‏نگر دانشجویان

مقدمه. در راستای اهداف آموزش و بخصوص آموزش پزشکی اجتماعی و جامعه‌نگر، تربیت نیروهای بهداشتی درمانی با توجه به نیازهای در حال تغییر جامعه، از ضرورت بیشتری برخوردار است. پزشکی نوین عمدتا مرفه‌نگر بوده، حتی از کارسازی لازم به خصوص در مورد بیماریهای مزمن مانند سل، حصبه، تب مالت، مالاریا، لیشمانیا و... برخوردار نیست )نشریه پژواک 1378). کاهش تاثیر آنتی‌بیوتیک بر عفونت‌ها و بیماریهای درمان‌ناپذیر مثل سرطانها و ایدز، متخصصان دلسوز بهداشت و درمان جهان را با یاس و ناامیدی روبرو نموده و حتی بازگشت به دوران جاهلیت را هشدار می‌دهد. براین اساس پزشکی اجتماعی و جامعه‌نگر تنها ناجی باقیمانده در این خطر بزرگ محسوب می‌شود. مواد و روشها. جامعه مورد مطالعه کل دانشجویان ورودی و خروجی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. این مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی می‌باشد و جمع‌آوری اطلاعات توسط یک پرسشنامه با دو نوع سوال معلوماتی و نگرشی راجع به شاخصهای خدمات جامعه‌نگر اجرا گردیده است. تجزیه و تحلیل یافته‌ها به کمک آزمونهای آماری و توسط نرم‌افزار کامپیوتری SPSSانجام شده است. نتایج. جامعه مورد مطالعه از دانشجویان دوره روزانه (65 درصد(، شبانه (35 درصد)، مقطع دکترای حرفه‌ای (23/4 درصد)، کارشناسی (48/5 درصد)، کاردانی (28/1 درصد)، دختر (74/9 درصد)، پسر (25/1 درصد)، متاهل (12/1 درصد( و مجرد (87/9 درصد) تشکیل شده بود. بالاترین میانگین معلومات دانشکده‌ها مربوط به دانشکده دندانپزشکی و پائین‌ترین میانگین معلومات مربوط به دانشکده پزشکی (بجز رشته پزشکی)بوده است. از نظر نگرش جامعه‌نگر بالاترین نگرش مربوط به دانشکده پزشکی و کمترین آن به دانشکده توانبخشی اختصاص داشته است. بحث. با توجه به امتیازبندی رشته‌ها می‌توان نتیجه گرفت بیشتر رشته‌ها در زمینه معلومات و نگرش جامعه‌نگر (از نظر مقایسه با نظر خبرگان، میانگین حدود 45) ضعیف هستند.

خلاصه ماشینی:

"زیرا با روشن شدن وضعیت نگرش و آگاهی نیروی انسانی آموزش دیده )دانشجویان( می‌توان تا حدودی به درستی یا نادرستی شاخصهای مورد نظر خبرگان این رشته یعنی مدرسین دروس جامعه‌نگر در بهداشت، به فرآیند آموزش و یا نقش عوامل دیگر جامعه شناختی مانند جمعیت، فرهنگ، محل سکونت و... - نتایج به دست آمده در راستای هدف اول: هدف اول تحقیق، تعیین میزان معلومات خدمات پزشکی جامعه‌نگر دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی در درجه اول و سپس نگرش آنها به این روند بوده است. 50/0 Pv> - نتایج به دست آمده در راستای هدف دوم: تعیین میزان نگرش به خدمات پزشکی جامعه‌نگر دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی هدف دوم تحقیق در این روند بررسی بوده است. - نتایج به دست آمده در راستای هدف سوم: مسائل جمعیت شناختی مؤثر بر دانش مانند توجه به فرد گرائی، سطح سلامت مردم، دسترسی آسان به خدمات، وضع جوامع دیگر، سیستم زنجیره‌ای در جامعه، شاخصهای حیاتی، بیمارستان مردمی و رابطین مردمی بهداشت از میانگین 74 و 17 و انحراف معیار 51 و 13 برخوردار بوده است که بالاترین نقش و درصد از رشته کتابداری و کمترین نقش از رشته رادیولوژی اعلام شده است. 50/0Pv> د- مقایسه با تحقیقات مشابه: در ارزشیابی تحقیقی که آقای عسکری در سال 75 روی کار آموزی بهداشت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام داد، نظر مدرسین، مدیران و دانشجویان راجع به کارگاههای آموزشی و محل‌های کارآموزی مورد بررسی قرار گرفت."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.