چکیده:
ﺣﯿﺎت و ﺑﻘﺎء ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ و واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری در ﮔﺮو ﺟﺮﯾﺎن ﻫﺎی ﻧﻘﺪﯾﻨﮕﯽ و ﺑﻪ ﺗﻌﺮﯾﻔﯽ ﺳﻮدآوری آﻧﻬﺎﺳﺖ. ﺟﺮﯾﺎن ﻫﺎی ﻧﻘﺪﯾﻨﮕﯽ در واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری، ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺗﻮر ﻣﺤﺮک را داﺷﺘﻪ و ﻣﻮﺟﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺗﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ و اﻣﻮر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﺟﺮا ﯾﺎﺑﻨﺪ. در ﻣﯿﺎن ﻋﻮاﻣﻞ اﯾﺠﺎد ﻧﻘﺪﯾﻨﮕﯽ ﭘﺎﯾﺪار، ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺎﺳﯽ و ﻣﻬﻢ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺟﺮﯾﺎن ﻫﺎی ﻧﻘﺪی ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﻓﺮ ﻣﺤﺼﻮﻻت اﺳﺖ. ﺟﺮﯾﺎن ﻧﻘﺪی ﻧﺎﺷﯽ از ﻓﺮوش، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺳﻮد را داﺷﺘﻪ و در ﻣﻮاردی ﺑﺴﯿﺎر، ﻗﯿﻤﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻠﯽ در رﻗﺎﺑﺖ و ﺑﻘﺎء ﻧﻘﺶ اﯾﻔﺎء ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻟﺬا اﻫﻤﯿﺖ و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻓﺮوش ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮی اﺛﺮﮔﺬار را ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺿﻮح ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﻮد. اﮔﺮ ﻓﻀﺎی ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﻧﻈﺎم ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن "رﻗﺎﺑﺖ در ﺑﺎزار" را در ﮔﺬر از ﻧﻈﺎم "ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﻨّﺘﯽ" ﺑﻪ "ﺗﻮﻟﯿﺪ انبوه"و سپس"تولید ناب"در نظر بگیریم،فضای رقابت و استراتژی های رقابتی و به دنبال آنها،استراتژی های قیمت گذاری در واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﻧﯿﺰ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. ذاﺋﻘﻪ و ﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﮐﺎﻻﻫﺎﯾﯽ ﺑﺎﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻ و در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﻗﯿﻤﺖ ﻫﺎی ﺣﺪاﻗﻠﯽ ﺳﻮق ﯾﺎﻓﺘﻪ، ﻟﺬا ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی را در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻣﻌﻤﺎی ﻗﯿﻤﺖ ﮔﺬاری" ﻟﺤﺎظ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﺑﺼﻮرت ﻣﺪاوم ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ را رﺻﺪ ﻧﻤﻮده و ﻗﯿﻤﺖ ﻫﺎی ﺧﻮد را ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﻔﺎوت در ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ، رﻗﺎﺑﺖ واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری، ﻧﮕﺎه ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﺪل ﻫﺎی ﻗﯿﻤﺖ ﮔﺬاری و ... ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻗﯿﻤﺖ ﮔﺬاری ﻓﺮآﯾﻨﺪی ﺗﮏ ﺑﻌﺪی ﺒﻮده و واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﻫﺮﯾﮏ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ﺧﺎص ﺧﻮد ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻧﻮع ﺑﺎزار و ﺻﻨﻌﺖ، ﺷﺪت رﻗﺎﺑﺖ، ﺳﻬﻢ ﺑﺎزار و... ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ انتخاب استراتژی در حوزه قیمت گذاری محصولات و خدماتشان اقدام نمایند.