چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ارزش ﺑﺮﻧﺪ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﺗﻌﻬـﺪ اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪه اﺳـﺖ.ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ، ﮐﻠﯿﻪ ی ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﭼﺎپ و ﺗﮑﺜﯿﺮ در ﺳﻄﺢ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮدﻧﺪ. ﻣﺪل ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪ ای 203 ﺗﺎﯾﯽ از این ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻏﯿﺮﺗﺼﺎدﻓﯽ در دﺳﺘﺮس ﺳﻨﺠﯿﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﻻزم از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎ ای اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ اﻋﺘﺒﺎر آن آزﻣﻮن ﺷﺪه ﺑﻮد. ﻓﺮﺿﯿﺎت اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ روش ﻣﺪﻟﺴﺎزی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳـﺎﺧﺘﺎری و ﺑـﺎ ﻧـﺮم اﻓـﺰ ار ﻫـﺎی SPSS و ﻟﯿﺰرل آزﻣﻮن ﺷﺪﻧﺪ. در ﭘﺎﯾﺎن ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﮐﻪ دو ﻣﻮﻟﻔﻪ ی ﻗﺪرت ﺑﺮﻧﺪ و ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ ﺑﺮ وﻓﺎداری ﺑﺮﻧﺪ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺗـﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار دارﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﮐﻪ وﻓﺎداری ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺮ ﺳﺎزه ی ﺗﻌﻬﺪ راﺑﻄﻪ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨـﺪه و ﺧﺮﯾـﺪار ﺻـﻨﻌﺘﯽ ﻣـﻮﺛﺮ اﺳﺖ و ﺗﻌﻬﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار اﺳﺖ.
The purpose of this study is to determine the effect of industrial brand value components on transaction
performance with the mediator variable of commitment. The study population consists of the all printing
companies in the city of Tehran. The research model was evaluated using a sample of 203 companies and the
non-random sampling method. The required data were collected through a questionnaire the validity of which
was approved. The hypotheses of this study were tested using the Structural Equation Modeling (SPSS) method
and SPSS and LISREL. The research showed that the two components of brand strength and movement have a
positive and significant effect on the industrial brand loyalty. It was also found that brand loyalty is effective on
the buyer-supplier relationship, and commitment also affects transaction performance.
خلاصه ماشینی:
شواهد تجربی وجود دارد که وفاداری به برند باعث افزایش ارزش ویژه برند، استقرار سیستم بازاریابی مناسب ، نگرش مثبت نسبت به برندهای تجاری با موقعیت های مختلف سازمان و همچنین تقویت تصویر برند در دسته محصولات مورد نظر است .
عملکرد معامله مدل مفهومی پژوهش میزان موفقیت عملکرد معامله ی تامین کننده - خریدار صنعتی و تا ثیر ٤ عامل پیش گفته (هزینه جابجایی، وفاداری برند، قدرت برند و تعهد) بر این متغیر را نمایش می دهد.
لذا مطالعات متعددی نشان داده اند که ادراکات از تامین کننده بر معامله خرید موثر است با این حال ، رابطه دقیق بین ساختار ارزش برند و عملکرد معاملات برای معاملات صنعتی هنوز مشخص نیست (هانگ و سونگ ، ٢٠٠٨).
از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مولفه های ارزش برند صنعتی بـر عملکرد معامله شرکت اجرا شده است .
فرضیه چهارم این پژوهش نیز با مطالعه لیلجاندر و استراندویک (١٩٩٥) و هانگ و سونگ (٢٠٠٨) مبنی بر تاثیر تعهد رابطه خریدار و تامین کننده صنعتی بر عملکرد معامله همخوانی داشت .
Industrial brand value and relationship performance in business markets — A general structural equation model.
Psychology & Marketing, 21(10), 799-822 Investigating the Effect of Industrial Brand Value Components on Transaction Performance with the Effect of the Mediator Variable of Commitment to Buyer-Supplier Relationship Mansour Samadi1, Asadollah Gholampour 2 1.
PhD candidate, Islamic Azad University, Kish International Branch, Department of Business Management, Kish Island, Iran Abstract The purpose of this study is to determine the effect of industrial brand value components on transaction performance with the mediator variable of commitment.