چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش سبک زندگی در رضایتمندی و فرسودگی زناشویی زنان متأهل شهر اصفهان انجام شده است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی همراه با گروه کنترل و پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری شامل تمامی زنان متأهل مراجعهکننده به فرهنگسرای خانواده شهر اصفهان در بهار سال 1395 میباشد که 30 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شده اند (هر گروه متشکل از 15 نفر). گروه آزمایش در طول 12 جلسه هفتگی، آموزش سبک زندگی را دریافت نمودند. ابزار سنجش بکار رفته در این پژوهش شامل، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (1989) و پرسشنامه فرسودگی زناشویی پاینز(MBQ) (1996) میباشد که در دو مرحله پیشآزمون و پس آزمون در مورد گروه آزمایش و گواه اجرا شده است. دادهها از راه نرم افزار SPSS-21 و روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن است که آموزش سبک زندگی باعث افزایش رضایتمندی زناشویی و کاهش فرسودگی زناشویی میشود که این یافتهها در سطح 05/0P< معنادار است. با توجه به این یافتهها، میتوان از راه آموزش سبک زندگی به زوجین کمک کرد تا با اصلاح سبک زندگی خود، باعث غنی سازی زندگی مشترک خود شوند.
خلاصه ماشینی:
"برای دست یابی به این مهم دو فرضیه مطرح است : ١- آموزش سبک زندگی در رضایت مندی زناشویی (موضوعهای شخصیتی، ارتباط زناشویی، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت های اوقات فراغت ، روابط جنسی، ازدواج و فرزندان، اقوام و دوستان، جهت گیری مذهبی) زنان متأهل شهر اصفهان تأثیر دارد.
مجذور مجموع درجه میانگین توان متغیر مجذورات آزادی مجذورات F معناداری آزمون سهمی اتا موضوعهای 0/99 0/59 0/001 24/09 57/34 1 57/34 شخصی ارتباطات زناشویی ٣٧/٢١ ١ ٣٧/٢١ ١٨/٨٩ ٠/٠٠١ ٠/٢٣ ٠/٩٨ حل تعارض ٣٣/٧٣ ١ ٣٣/٧٣ ٩/٧٥ ٠/٠٠٦ ٠/٣٦ ٠/٨٤ مدیریت مالی ١٢/١٧ ١ ١٢/١٧ ٧/٣١ ٠/٠١ ٠/٣٠ ٠/٧٢ فعالیت اوقات 0/97 0/50 0/001 17/24 51/85 1 51/85 فراغت روابط جنسی ٤٩/٦٦ ١ ٤٩/٦٦ ٣٠/٢١ ٠/٠٠١ ٠/٦٤ ٠/٩٩ ازدواج و فرزندان ٣٦/٢٤ ١ ٣٦/٢٤ ١٢/٢٧ ٠/٠٠٣ ٠/٤٢ ٠/٩١ اقوام و دوستان ٤١/١٩ ١ ٤١/١٩ ٣٤/٨٨ ٠/٠٠١ ٠/٦٧ ٠/٩٩ جهت گیری 0/49 0/18 0/07 3/76 3/81 1 3/81 مذهبی رضایت زناشویی ٢٣٦٩/٩٩ ١ ٢٣٦٩/٩٩ ٣١/٤٨ ٠/٠٠١ ٠/٦٦ ٠/٩٩ چنانچه در جدول ٣ مشاهده میشود، بین میانگین های تعدیل شده نمرههای موضوعهای شخصیتی، ارتباط زناشویی، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت های اوقات فراغت ، روابط جنسی، ازدواج و فرزندان، اقوام و دوستان و رضایت زناشویی، بر حسب عضویت گروهی (گروه آزمایش و گروه کنترل) در مرحله پس آزمون تفاوتی معنادار وجود دارد (٠٠٥&gt;P) و میتوان نتیجه گرفت که آموزش سبک زندگی باعث افزایش در ابعاد موضوعهای شخصیتی، ارتباط زناشویی، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت های اوقات فراغت ، روابط جنسی، ازدواج و فرزندان، اقوام و دوستان و نمره کل رضایت زناشویی میشود، اما مقدار F برای بعد جهت گیری مذهبی معنادار نبود ."