چکیده:
این نوشتار ابتدا به اختصار توضیحی پیرامون رشد و گسترش فمینیسم به قلم آنی فیرر
اسکات و سپس مقاله فمینیستی و تعلیم و تربیت اخلاقی اثر بی. ای. سیچل را ارائه می
کند. وی در این مقاله ابتدا پیشرفت نظریه های اخلاق فمینیستی و در ادامه اخلاق
فمینیستی لیبرال و تعلیم و تربیت اخلاقی را تشریح کرده، آنگاه به نقل اخلاق زنانه
محبت و تعلیم و تربیت اخلاقی می پردازد. وی پس از ارائه نظریه های میر و گیلیگان
به عنوان دلالت های نظریه زنانه محبت پرداخته، سرانجام جهات عمومی اخلاق فمینیستی و
تعلیم و تربیت اخلاقی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
وی پس از ارائه نظریه های میر و گیلیگان به عنوان دلالت های نظریه زنانه محبت پرداخته، سرانجام جهات عمومی اخلاق فمینیستی و تعلیم و تربیت اخلاقی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
اگر چه طرح هایی درباره چگونگی تأثیرگذاری اخلاق ویژه جنس زن بر تعلیم و تربیت اخلاقی وجود داشته، اما این نظریه های جدیدتر تأثیرات عملی فراوانی بر تعلیم و تربیت اخلاقی نداشته است.
هم چنین نظریه های اخلاق فمینیستی مربوط به هر جهت تأثیرات متفاوتی بر تعلیم و تربیت اخلاقی داشته است.
دومین موج نظریه های اخلاقی زنان و تعلیم و تربیت اخلاقی را مطرح می کنیم، اخلاق فمینیستی به نقد گذاشته می شود، زمینه هایی برای دستور کار تحقیق آینده ارائه می گردد.
نوشته های فمینیستی لیبرال درباره اخلاق و موضوعات اخلاقی دلالت های دیگری برای تعلیم و تربیت اخلاقی نیز داشته است.
3ـ اخلاق زنانه احتیاط و تعلیم و تربیت اخلاقی طی یک دهه پس از انتشار نظریه راولز (1972)، در تلاش برای ایجاد رشته های یگانه در اخلاق و الگوهای مختلف برای فهم پدیده اخلاقی، زنان بافتن بسیاری از تصمیمات جدید را آغاز کردند.
چون هرگاه اخلاق محبت مورد بحث قرار گرفته، مکررا گیلیگان مطرح شده، لازم است برخی از طرح های مشارکت او در نظریه اخلاق فمینیستی و تعلیم و تربیت اخلاقی معرفی شود.
از بیان بسیاری از دلالت های نظریه های زنانه محبت بر تعلیم و تربیت اخلاقی در این جا، تنها به تعداد کمی اشاره شده است: الف.