چکیده:
انسانی که فقط خداوند را عبادت نماید، در مقابل او سر تعظیم و تسلیم فرود میآورد. هر چه غیر خداوند است، برای او حقیر و کوچک می شود. کسی نمی تواند با ظلم و ستم بر او چیره شود. در مقابل گردنکشان و ظالمان سر تسلیم فرود نمی آورد. با طاغوت کنار نمی آید. خداوند این مسئله را یکی از اهداف بعثت پیامبر (ص) دانسته : " در میان هر امتی، پیامبری را مبعوث کردیم تا خداوند را عبادت نمایید. از طاغوت (هر چه در مقابل خدا است) پرهیز کنید. بسیاری از آثار و فواید نماز و لذت های روحانی بی نظیر آن را باید از راه انس و احساس حضور در پیشگاه خدا در هنگام نماز به دست آورد کسانی که نماز را شناختند و با آن مانوس شدند، ضرورت نماز برای حیات روح انسان را از اکسیژن برای حیات جسم ضروری تر می دانند. نماز سفره ای است گسترده که خداوند آن را در پنج نوبت در شبانه روز برای بندگانش باز می کند. بر سر این سفره انواع و اقسام غذاهای لذیذ معنوی وجود دارد. البته هر کس مطابق استعداد و ظرفیت خود و معرفتی که از راه خود شناسی و خدا شناسی کسب کرده و آگاهی و اطلاعی که از فلسفه نماز و اسرار آن تحصیل کرده، از غذاهای این سفره بهره مند می شود.
خلاصه ماشینی:
"نماز اجازه نمی دهد که روح و روانشان ضعف و زبونی کشیده شود قرآن تأکید میکند که فقط نمازگزارانی که پیوسته نماز میخوانند و در نمازهای خود مواظبت دارند صاحب روح و روانی مقاوم و پر توان میگردند و میفرماید :ذا مسه الشر جزوعا وإذا مسه الخیر منوعا إلا المصلین الذین هم علی صلاتهم دائمون {معارج :٢٠الی٢٣} دکتر علی شریعتی که خدا بر او رحمت آورد درباره مطلق نیایش میگوید: اگر هیچ زبانی از ارزش نیایش سخن نمی گفت جز کلماتی که صحیفه سجادیه را ساخته اند و آثار آن را هیچ جا نمی توانستیم یافت جز در روحی که کلمات صحیفه را ساخته است کافی بود که هر انسان آگاهی نیایش را یکی از نیرومندترین عوامل تلطیف و تکامل روح و عاطفه نوع انسان در تاریخ بشناسد و آن را در تربیت معنوی جامعه بشری دستی اعجازگر ببیند درسی که یک روح وحشی و سخت همان اندازه به آن محتاج است که روح اهلی و نرم روحی که هم معنی دوست داشتن را میفهمد و هم زیبایی اشک را هم میجنگد و هم میداند که سر به زانوی مهربان او نهادن و زیر دستهای نوازشگرش به لذت تسلیم رام بودن از شکوه آدمی نمی کاهد."