خلاصه ماشینی:
ب)نوگرایی غیردینی در اندیشه آنها تأکید بر عناصری مانند امروزینگی،مدرنیسم،دنیای جدید، معاصریت،نوبودن،آزادی،مردم،تغییرات، پیشرفت،پویایی،رو به آینده بودن،تنوع، اندیشیدن،بیدار شدن و حقوق زنان ملاحظه میشود: 1-نفی تعصب و قشری بودن و سکتاریسم مسلکی و مذهبی؛ 2-معرفی انقلاب به عنوان حرکتی که در آن مردم ایران صاحب هر عقیده و مسلکی، بیدار شده و علیه امپریالیسم و استبداد و برای نوسازی جامعه به پا خاستهاند؛ 3-دفاع از ضرورت ادامه انتقاد سازندهی مثبت برای لغو همیشگی ممیزی،و دفاع از آزادی اندیشه و بیان؛ 4-این ادعا که فاشیسم عریان در میکوبد، فاشیسم از لانه بیرون خزیده،نفس تند فاشیسم سراسر کشور را آلوده کرده،و اینکه تنها راه سرکوب فاشیسم وحدت تمام نیرویهای آزادیخواه است(8531-پیغام امروز)؛ 5-خیانت نامیدن سکوت در مقابل نهادی شدن هرنوع محدودیت برای مطبوعات؛ 6-انتقاد به وجود شورای نگهبان:«چه دلیل دارد که چهار تن بیرون از قلم و ارادهی مردم خود را قدرت برتر برای پاسداری از قانون اساسی بدانند؟»؛ 7-ادعای اینکه انحصارطلبی مذهبی- ایدئولوژیک گروههایی خاص بعد از پیروزی سبب سوق یافتن جامعه به وضع اسنفاک و انفجارآمیز شده است و دفاع از ضرورت تفکیک دین از سیاست(8531-آیندگان)؛ 8-تخطئه روحانیت وقتی با هویت خاص صنفی و به عنوان مفسران رسمی ایدئولوژی اسلامی در رأس حکومت قرار گیرند؛ 9-رد مراجعه به یک چارچوب رسمی برای همه سیاستها و قوانین و برنامههای سیاسی،اقتصادی،قضایی و فرهنگی (حسن نزیه)؛ 01-ادعای اینکه اسلام،آیین 0041 سال پیش در عربستان بود و گوهر دینی آن نیز امروز فقط کارکردهای خاص میتواند داشته باشد...