چکیده:
سخنرانی های علمی دانشگاهی در انتقال دانش نظری رشته، از اهمیت بسزایی برخوردارند . با توجه
به بسیاری مطالب بیا ن شده در این ارائ ه ها، فهمیدن چگونگی جداسازی مطالب مهم از ک م اهمی ت
ضروری است . با توجه به کاستی دانش موجود در این زمینه، این پژوهش کوشیده نشانگرها ی اهمی ت
مطلب را از نظر نقش کلامی در ارائه های انگل یسی بررس ی کند. افزون بر این ، هدف از انجام ای ن
پژوهش، بررس ی بیان اهم یت در ارائه ی رشته های علوم اجتماع ی، هنر و علوم انسان ی، علوم زیستی وپزشکی و علوم فیزیک ی است . روش پژوهش استفاده شده در این پژوهش ترکیب ی است از یک روش
پیکره محور و تجزیه و بررسی کلام. در ضمن، نشانگرها ی اهم یت مطلب این مطالعه از 160 سخنرا نی
انگلیسی پیکره ی بیس استخراج شده اند. بررسی رونوشت این ارائه ها نشان داد، اول و مهم تر از همه ،
رشته ی دانشگاه ی برای بیان اهم یت مسئله نیست. به عبارت دیگر، سخنرا نی ها ی علم ی رشته ها ی
گوناگون دانشگاه ی از لحاظ بیان اهم یت، تفاوت چشمگ یری ندارند . دوم مشاهده کردیم، صرف نظر از
رشته، اهم یت مطلب را می توان با استفاده از یکی از پنج روش ارتباط دادن ب ه امتحان، پوشش مفصل
موضوع، ارزیابی نگرشی مطلب از نظر اهم یت ی ا ارتباط، مرزبند ی ب ین نک ات و مطالب جان بی و
هم کنشی با مخاطب نشان داد . افزون بر این، مشخص شد استادان رشته ها ی علوم زیستی و پزشک ی
بیشتر از د یگر استادان تمایل دارند دانشجو را درگیر کلام کنند. در کل، نتیجه های این پژوهش نشان داد
استادان دانشگاه رشته های گوناگون، به هنگام بیان اهمیت موضوع، راهکار هم کنشی را به کار می بندند.
The purpose of this study was to investigate importance signaling in the lectures of the fields of social sciences, humanities, medical sciences and physical sciences. The study was conducted based on a corpus-driven and discourse analytic approach. The importance markers in this study were extracted from the 160 English academic lectures of the BASE corpus. The results of the study showed that in importance marking the field of study of the lectures is not an issue. The results showed that signaling importance in the academic lectures of social sciences, arts and humanities, life and medical sciences and physical sciences is done through (1) dividing the lecture into points and asides, (2) using evaluative language, (3) extensive topic coverage, (4) revealing the contents of the assessment, and (5) audience engagement. The results also indicated that the lecturers in the disciplines of life and medical sciences tend more than other lecturers to have interaction with the audience.
خلاصه ماشینی:
توزیع نشانگرهای مطالب مهم ازلحاظ نقش در کلام در رشته های جداگانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که جدول ٢ نشان می دهد، نتیجه تجزیه و بررسی نقش های کلامـی نـشانگرهای اهمیت مطلب مشخص کرد، ٥ روش برای بیان اهمیت مطلب در ارائه هـای انگلیـسی ٤ گـروه رشته ای علـوم انـسانی ، اجتمـاعی ، فیزیکـی و پزشـکی وجـود دارد.
(3) but you might want to remember it for the exam (pslct029) جدول ٤ نتیجه های تجزیه و بررسی نشانگرهای ارتباط با امتحان را از نظـر جهـت گیـری - ارائه دهنده ١، متنی ٢ و هم کنشی ٣ (دیروی ، ٢٠١٥)- نشان می دهد.
(12) so I think the message here is that Jimmie Durham says there are (ahlct031) جدول ٨ نتیجه های تجزیه و بررسی نشانگرهای سازماندهی کلام را از نظر جهـت گیـری - ارائه دهنده، متنی و هم کنشی - نشان می دهد.
توزیع نشانگرهای هم کنشی با مخاطب در رشته های جداگانه به لحاظ ارجاع (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول ١١، صـرفنظـر از رشـته ، بیـشتر نـشانگرهای هـم کنـشی بـا مخاطـب ، پس مرجع بودند (٨٨,١٩%، ٨٦,١٣%، ٩١,٤٨% و ٨٥,٣٠%).
توزیع نشانگرهای مطالب مهم در رشته های جداگانه به لحاظ ارجاع (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که جدول ١٣ نشان می دهد، صرفنظر از رشته ، به طورکلی نـشانگرهای اهمیـت مطلب ، بیشتر پس مرجع بودند (٧٤,٨٢%، ٧٧,٧٨%، ٨٢,٢٦% و ٧٧,٦٨%).