چکیده:
قرآن کریم آخرین وحی الهی است که برای هدایت انسان به کمال مطلوب از سوی خداوند نازل شده است. این کتاب آسمانی برای هدایت انسان، از روش های گوناگونی استفاده می کند. یکی از این روش ها، «یادکرد نعمت های دنیوی و اخروی» است. یادکرد نعمت ها ممکن است از راه ها و مجاری گوناگون در هدایت انسان موثر باشد. یکی از این مجاری بینش انسان است. حال این سوال مطرح است که از نگاه قرآن کریم، یادکرد نعمت ها چگونه نقش هدایتی خود را ایفا می کند. این مقاله در پی یافتن پاسخ مناسب به این پرسش است و هدف آن فراهم کردن زمینه مناسب برای استفاده از روش یادکرد نعمت ها در هدایت افراد توسط هادیان جامعه است. روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و فیش برداری و استفاده از تفاسیر معتبر است و روش پردازش اطلاعات به شکل توصیفی ـ تحلیلی و به روش تفسیر موضوعی روشمند است. این پژوهش نشان می دهد تاثیرگذاری یادکرد نعمت ها بر بینش انسان، از راه اصلاح باور به وجود خداوند، باور به احسان خداوند و اصلاح باور درباره اهداف متعالی، ارزش ها، دنیا و مقام تقواست.
خلاصه ماشینی:
"در ادامه این امور را بررسی می کنیم: یادکرد نعمت ها و اصلاح بینش انسان نسبت به خدا با توجه به اهمیت بینش و تأثیر آن بر سعادت انسان، قرآن به این مسئله اهمیت فراوانی داده است و بخشی از آیات آن در پی اهداف بینشی است؛ اهدافی مانند رهایی از غفلت، یادآوری فراموش شده ها، ارائه بینش صحیح و ضروری، و تبیین حق از باطل (رجبی، 1377، ص 52ـ62).
در جای دیگر، خداوند با یادآوری اعطای نعمت به قوم بنی اسرائیل (بقره: 40،47،122)، که در بهانه گیری و نافرمانی پیامبران الهی مشهورند (بقره: 246ـ247؛ مائده: 24)، این احسان و محبت خود را به آنها به خوبی نشان داده است تا زمینه ای برای هدایت انسان ها گردد.
منظور از «اذکروا نعمتی» نعمت هایی مانند نعمت رسل، کتب، نجات از فرعون، و تمکین در زمین است (طبری، 1412ق، ص 197) و به طورکلی، منظور «نعمت» هدایت است که سایر نعمت ها را به دنبال خود دارد و سایر نعمت ها باقی نیست، جز بعد از کسب آن و تمسک به آن و وفا به ملتزم شدن به آن (مدرسی، 1419ق، ج 1، ص 140)، به وسیله این یادآوری، انسان درمی یابد برای کسب این نعمت ها، باید ارزش هایی را رعایت کند که صاحب این نعمت ها از او می خواهد تا زمینه کسب این نعمت ها و مانند آن برایش فراهم شود و او را هرچه بیشتر به مسیر کمال، که سرانجام آن بهشت پرنعمت است، برساند و اینچنین هماهنگی بین امور فطری انسان نیز فراهم می شود؛ زیرا انسان به لحاظ بینشی کمال طلب است."