چکیده:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش و رابطه آن با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در شرکت ملی انتقال گاز منطقه یک انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را کلیه پرسنل لیسانس به بالا با سابقه کار حداقل پنج سال تشکیل میدهند که تعداد آنها برابر با سیصد نفر است. با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 169 نفر در نظر گرفته شد که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه بوسیله آلفای کرونباخ و روایی آن توسط تکنیک روایی محتوایی-ظاهری، تشخیصی و روایی سازه-همگرا تأیید شده است. آزمون شاپیرو ویلک جهت تست نرمالیتی متغیرهای پژوهش و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری به منظور آزمون فرضیهها پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش، منابع انسانی، استراتژی و اهداف، فرهنگ سازمانی، ساختارسازمانی و زیرساختها بیشترین تأثیر را بر مزیت رقابتی داشته و بین عوامل مؤثر بر استقرار موفقیت مدیریت دانش، زیرساختها، منابع انسانی، استراتژی و اهداف، فرهنگ سازمانی و ساختارسازمانی بیشترین تأثیر را بر عملکرد سازمانی داشتند. همچنین بین عوامل مزیت رقابتی بهترتیب زمان، هزینه، انعطافپذیری بیشترین تأثیر را بر عملکرد سازمانی داشتند. در میان عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش، منابع انسانی، زیرساختها، استراتژی و اهداف، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی به ترتیب حائز رتبهبندی شدند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بین عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
(٢٠١٤,Fekrie&Elaykanie ) تحقیقات معتمدیفر با عنوان " بررسی تأثیر بکارگیری مدیریت دانش جهت کسب مزیت رقابتی پایدار در شرکت های فناور نوپا (مطالعه موردی : شرکت های پارک علم و فناوری استان کرمان ) " نشان داد که بین عوامل مهم تاکتیکی مدیریت دانش براساس مدل مذکور که عبارتنداز کسب دانش ، بکارگیری دانش ، یادگیری از فرآیند مدیریت دانش ، تسهیم و تبادل دانش و کسب مزیت رقابتی پایدار شامل عرضه به موقع محصول ، نوآوری در محصولات ، کاهش قیمت تمام شده محصول ، افزایش سهم بازار و تولید محصولات با کیفیت برتر رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه اصلی بین عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی رابطه معناداری دارد.
بین عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در شرکت ملی انتقال گاز منطقه یک رابطه معناداری دارد.
بحث و نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان داد بین عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی در شرکت ملی انتقال گاز منطقه یک ، رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
همچنین با یافته های پژوهش (٢٠٠٨,Zareh &Allameh ) , (٢٠١١,Abdolalian &Vedadie ) مبنی بر وجود رابطه بین عوامل مؤثر بر مدیریت دانش و عملکرد سازمانی نیز همخوانی دارد.