Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده:

(6 صفحه - از 124 تا 129)

خلاصه ماشینی:

"( 3 ) از آنجا که انسان موضوع تربیت است، توجه به نیازهای او همواره منبعی مهم ـ یا تنها منبع ـ برای انتخاب اهداف تربیتی است؛ منابعی که در شناخت این نیازها مؤثرند، سه دسته می‌باشند:‌ علم، فلسفه و دین. ( 4 ) اول: مبانی علمی هرگاه سخن از رجوع به مبانی علمی در تعیین اهداف تربیتی به میان می‌آید، این سؤال مطرح می‌شود که انسان چه نیازهایی دارد و رفع کدامیک از آن‌ها بر عهدة علم است؟ علم با توجه به نوع بینش و نگرش خاص خود در کشف روابط دقیق بین جزئیات امور، صرفا می‌تواند به مرتبه‌ای از نیازهای انسان بپردازد که در سطحی جزئی و پایین‌تر از نیازهای اساسی او قرار گرفته باشد؛ زیرا علم به لحاظ ماهیت خود با مرزهای تجربة‌ مادی، محصور شده است و مسائلی چون هستی‌شناسی، ارزش‌شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی، از قلمرو آن بیرون است؛ حال آنکه برای تعیین اهداف غایی تربیتی لازم است، از این محورها با تمسک به دین و فلسفه بهره گرفته شود. چنانچه از نظر فلسفی، دیدگاه ما نسبت به مفاهیمی چون جهان، طبیعت، انسان، شناخت، ارزش و امثال این‌ها روشن نشده باشد، نمی‌توانیم یک مکتب تربیتی را پایه‌گذاری کرده و اهداف خاصی را برای تربیت جستجو کنیم؛ زیرا معیار تعیین هدف در یک سطح کلی متوقف به نوع نگرش ما به این امور است و تا زمانی که این مسائل را به روشنی تبیین نکنیم، دچار سرگردانی خواهیم بود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.