Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه ها؛ بداء در قضا و قدر الهی؛ قسمت اول

نویسنده:

(11 صفحه - از 9 تا 19)

خلاصه ماشینی:

"یکی از ادلة جبریون، همین مسأله قضا و قدر است، که می‌گویند با وجود آن، نمی‌تواند کار اختیاری از انسان صادر گردد؛ زیرا خداوند تمام کارهای انسانی، از نیک و بد و جزئی و کلی را، تقدیر نموده و در سرنوشت انسان تثبیت کرده است. آیاتی که درباره جبر خداوند در انجام کارها در مورد بندگان وجود دارد، اشاره به آن است که برای خدا امکان دارد که همه انسان‌ها را به طور جبری هدایت کند، ولی در واقع هرگز چنین نخواهد کرد؛ زیرا برخلاف حکمت و مصلحت آدمی است. پس قضا و قدر تکوینی مربوط به حقایق عالم و منظور از تقدیر الهی این است که خدای متعال برای هر پدیده، اندازه و حدود کمی و کیفی و زمانی و مکانی خاصی (در صورتی که آن پدیده، مادی باشد) قرار داده است که تحت تأثیر علل و عوامل تحقق می‌یابد. از نظر اشاعره، با وجود قضا و قدر انسان نمی‌تواند کار اختیاری انجام دهد؛ زیرا خداوند تمام کارهای او از نیک و بد و جزئی و کلی را تقدیر نموده و در سرنوشت وی تثبیت کرده است. ( 1 ) اما مقصود از قضا و قدر در سخن اشاعره که با استناد به آن قائل به جبر شده‌اند، چیست؟ اگرمقصود آفریدن فعل باشد و اینکه افعال انسان‌ها در واقع آفریدة خدا و منتسب به اوست نه خود انسان، محال لازم می‌آید و اگر مراد از آن، الزام باشد که خدا افعال انسان‌ها را واجب ساخته است، این تنها دربارة کارهایی که در شرع واجب شده، صادق است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.