Skip to main content
فهرست مقالات

آداب علم آموزی در حوزه

نویسنده:

(4 صفحه - از 32 تا 35)

خلاصه ماشینی:

"از بلند پروازی و غرور علمی شاگردان جلوگیری کند و از زیاده روی آنان در زحمت دادن خود و یا در مطالعه و درس ممانعت کند و نیز آنان را از آموختن مطلب یا کتاب یا علمی که فراتر از فهم ایشان است بازدارد. مراعات مصلحت شاگردان را در تعیین زمان درس و ساعت آن بنماید و نیز به هنگام ضرورت بهترین وقت را صرف مطالعه و تحقیق و کتابت نماید. برای حضور در کلاس درس از دیگران سبقت گیرد و پیش از حضور استاد به کلاس وارد شود و خود را به این کار عادت دهد. مبادا به هنگام خستگی و نداشتن آمادگی به ارایه‌ی تکالیف خود به استاد اقدام نماید مگر این‌که استاد بطلبد که در آن صورت اطاعت کند. خطابات خویش را با استاد مؤدبانه قرار دهد و به هنگام استفاده درسی از کلمه چرا و به چه دلیل بپرهیزد و بگوید: اگر این سؤال را بکنند چه جواب دهیم و ... اگر استاد سخنی یا نکته‌ای می‌گوید که او خود می‌داند، چنان گوش دهد که گویا نمی‌داند و آن سخن را تازه می‌شنود، حتی اگر استاد از او بپرسد، که: چنین مطلبی را می‌دانی یا شنیده‌ای؟ بلی نگوید و بگوید: از محضر شما استفاده می‌کنیم و ... وقتی در مسیری با استاد برخورد نمود سلام کند، اما او را ندا ندهد و از پشت سر و دور سلام نکند و رفتن راهی را به استاد پیشنهاد نکند؛ مگر این‌که او خود بخواهد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.