Skip to main content
فهرست مقالات

تمدن اسلامی نظام ولایی و تمدن الهی؛ قسمت چهارم

نویسنده:

(8 صفحه - از 74 تا 81)

خلاصه ماشینی:

"[و تنها در سایه‌ی چنین ولایتی است که آن تمدن حقیقی و مدینه‌ی فاضله‌ی مورد نظر اسلام محقق می‌شود زیرا] از آن‌جا که «ولی» جانشین خدا و مظهر سلطه و قدرت عادلانه‌ی الهی در زمین است، از همه‌ی امکانات و استعدادهایی که در وجود انسان‌ها برای تکامل و تعالی نهاده شده، به سود آنان بهره‌برداری می‌کند و از این‌که حتی اندکی از این زمینه‌های مساعد در راه زیان انسانیت به کار رود یا نابود و خنثی گردد ـ که این نیز خود زیان بزرگی است ـ مانع می‌گردد. شهید مطهری این موضوع را با تبیین شؤون و وظایف پیامبر در حکومت اسلامی ـ یعنی رهبری اجتماع، مرجعیت دینی و ولایت باطنی ـ و این‌که اهل تسنن فقط رهبری اجتماع را پس از رحلت پیامبر تداوم یافته می‌شمارند، مطرح کرده و معتقد است: زمان کوتاه رهبری رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و ضعف گیرایی و استعداد مردم آن دوره اجازه نمی‌داد تمام مسایل اسلامی با جزئیات و مصادیق آن برای مسلمین بیان شود؛ لذا پیامبر آن مباحث را به حضرت علی(علیه السلام) آموخت. علامه طباطبایی(قدس سره) نیز در تعریف این ولایت و ضرورت آن در تمدن بشری و مقررات اجتماعی بیان لطیفی دارند: «احکام و نوامیس دینی که یک دسته از آن‌ها همان مقررات اجتماعی می‌باشند، در ظاهر یک سلسله افکار اجتماعی می‌باشند، ارتباط آن‌ها با سعادت و شقاوت اخروی [و هدف غایی تمدن اسلامی] منوط به واقعیت‌هایی است که به واسطه‌ی عمل به آن نوامیس و مقررات یا ترک آن‌ها در انسان به وجود آمده و در پی حس ذخیره شده و پس از انتقال وی به نشئه‌ی آخرت و پاره شدن پرده‌ی غفلت ..."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.