Skip to main content
فهرست مقالات

پرسش های شما و پاسخ های ما

(4 صفحه - از 74 تا 77)

خلاصه ماشینی:

"آیا منظور از نزول قرآن در شب قدر، دفعی بوده یا تدریجی؟ و آیا لیله‌ی مبارکه همان شب قدر است که مصادف با شب‌های شهادت امیرالمؤمنین(علیه السلام) است؟ در این صورت چگونه می‌توان این شب‌ها را با برکت شمرد؟ پاسخ: در مورد بخش اول پرسش مرحوم علامه طباطبایی(قدس سره) می‌فرماید: «لیله ی مبارکه در آیه‌ی ((إنا أنزلناه فی لیلة مبارکة إنا کنا منذرین))( 1 ) شب قدر است و مبارک بودنش نیز به خاطر ظرفیت‌های بالایی است که برای فضل و رحمت واسعه الهی در آن شب قرار داده شده است و شب قدر یکی از شب‌های ماه رمضان است که برگرد زمین می‌چرخد و مراد از نزول قرآن در این شب نزول تمامی قرآن است ـ نزول دفعی ـ و این منافاتی با آیه‌های دیگر چون الأسراء، 106 و فرقان، 32 ندارد، زیرا ناظر به نزول تدریجی می‌باشند گرچه نزول دفعی را باید نزول به اجمال و نزول تدریجی را همان نزول به تفصیل گرفت. پاسخ: اول این که؛ تنها خلقت انسان براساس لطف و رحمت نیست، بلکه رحمت الهی همه‌ی گستره‌ی هستی را احاطه نموده است: ((و رحمتی وسعت کل شیء))( 1 ) دوم آن‌که؛ بخشی از این مشکلات ساخته‌ی دست جهل و ستمی است که انسان‌ها برای هم نوعان خود می‌سازند و آنان برخلاف امر الهی چنین می‌کنند و بخشی دیگر نیز نتیجه‌ی طبیعی تلاش و کوشش انسان است؛ زیرا برای صعود به قله‌ باید رنج کوهنوردی را تحمل نمود: «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود»."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.