Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه امر الهی(قسمت دوم)

نویسنده:

(4 صفحه - از 6 تا 9)

خلاصه ماشینی:

"وعده به انجام کار بد؛ اگر کسی بگوید فردا دروغ خواهم گفت، آیا دروغگویی او در فردا، بد است یا نه؟ اگر بد باشد عمل به وعده که حسن ذاتی دارد، چگونه است؟( 7 ) نقدل دلیل سوم: در اینجا اشکال ـ به اصطلاح اهل منطق ـ شبه‌ای در مقابل یک مطلب بدیهی است؛ زیرا راستگویی همیشه حسن است، اما در اینجا امر مردد میان وفای به عهد و ارتکاب دروغ و یا تخلف از وعده و ترک دروغ است و امر بین راستگویی و دروغ‌گویی مردد نیست. الهی معلوم شود، نمی‌توانیم به حسن و قبح هیچ فعلی حکم کنیم؛ زیرا وقتی پیامبری از قبح کذب خبر دهد و صدق را حسن شمرد، احتمال می‌دهیم او خود در این گفتار کاذب باشد و اگر گفته شود خدا پیامبران را راستگو معرفی کرده است، می‌گوییم اولا ما شهادت خدا به راستگویی پیامبران را از طریق گزارش خود آنان دانسته‌ایم. طرفداران قبح و حسن عقلی می‌گویند، عقل با صراحت حکم می‌کند خداوند از ارتکاب هر فعل قبیحی منزه است و معجزه را به دست افراد دروغگو نمی‌سپارد؛ اما اگر حسن و قبح عقلی را انکار کنیم، احتمال اینکه خدا معجزه را به دست انسان دروغگو بدهد قابل دفع نیست؛ چون قبیح بودن این عمل برای خدا اثبات نشده است؛ زیرا عقل را در درک این مطلب ناتوان دانسته و اثبات آن بر عهدة شرع گذاشته شده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.