Skip to main content
فهرست مقالات

تحریر الوسیله میوه‌ی مکتب قم

نویسنده:

(5 صفحه - از 6 تا 10)

خلاصه ماشینی:

"تحریرالوسیله؛ وسیلة نجات در دنیا و آخرت تحریرالوسیلة امام(قدس السره) دو عنصر محوری ابتکاری دارد؛ نه وسیله‌ای که امام(قدس السره) آن را تحریر کرد، وسیلةالنجاه سید ابوالحسن اصفهانی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ است؛ نه تحریری که ایشان روا داشت، نظیر تحریر اقلیدس و تحریر علامه است. مرحوم علامه ـ رضوان الله علیه ـ در تحریر این کار را کرده است، اما امام هم وسیله را وسیلة نجات از سلطة بیگانه در دنیا و هم وسیلة نجات از "خذوه فغلوه" در آخرت قرار داد. انبیاء، کشاورزان ماهری هستند که آنچه ذات اقدس اله در درون این مردم نهادینه کرده است، آن دفینة عقول را احیاء می‌کنند؛ از همین رو بود که امام(قدس السره) فرمود: من باید مردم و جامعه را به عقلانیت ببرم. مرحوم صاحب جواهر ـ رضوان الله علیه ـ در بحث بیع باطل، به مناسبتی بحث می‌کند در اینکه گریه در شب فرشته‌ها را آزار می‌دهد و در آنجا وارد می‌شود که: "بله، این روایت درست است، ولی گریه بر سیدالشهداء(علیه السلام) عبادت است؛ گریه بر ائمه و اهل بیت(علیه السلام) هم عبادت است و کذا اشک ریختن در سوگ علماء". می‌گوید امام در تحریر فرمود: احتیاطا باید نماز ظهر را خواند؛ یعنی معاذالله ایشان با اینکه می‌گوید ولایت فقیه، ولایت معصوم است و فقیه وقتی یک کسی را اینجا نصب کرده باز شما نماز چهاررکعتی می‌خوانید؟ بله، اگر امام جمعه بودید و برخی از مأمومان شما قائل به ولایت فقیه نبودند، شما احتیاطا می‌توانید بخوانید."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.