خلاصه ماشینی:
"پیش از مروری گذرا بر اسرار عبادات از منظر حضرت امام(قدس السره) ابتدا نگاه کلی ایشان را به یگانگی عبادت و سیاست و دین و دنیا مطرح میکنیم: «مسئله، مسئلة این نیست که مردم توی خانه بنشینند و ذکر بگویند و با خدا خلوت کنند، او بوده است لکن انحصار نبوده است.
حضرت امام(قدس السره) پس از تأکید بر این نکته که «روح عبادت و تمام کمال آن به حضور قلب و اقبال آن است» میفرماید: «و هرچه مرتبة اخلاص و حضور قلب که دو رکن رکین عبادات است کاملتر باشد، روح منفوخ در آن طاهرتر و کمال و سعادت آن بیشتر و صورت غیبیة ملکوتیة آن منورتر و کاملتر خواهد بود».
از دیگر اسرار عبادات این است که با تلقین و تکرار عبادت، ضمیر انسان به تدریج با عبادت و ادب حضور در محضر حق انس میگیرد و قلب و سر او همانند اعضا و جوارحش به ذکر الهی و ادب عبودیت مترنم میشود.
حضرت امام(قدس السره) که به تبع استاد بزرگوارشان عزم را جوهرة انسانیت و ملاک و میزانی برای امتیاز انسان میشمرند،( 2 ) به این خصوصیت بسیار اهمیت داده و به آن تأکید نمودهاند: «یکی از اسرار بزرگ عبادات و ریاضات شرعیه آن است که بدن و قوای طبیعیه و جنبة ملک تابع و منقاد روح گردد و ارادة نفس در آنها کارکن شود..
انسان در اثر رعایت ادب عبودیت و طی مراتب قرب الهی به مرتبة عبودیت مطلقه بار مییابد و تجلی اعظم حق میگردد «تا رسوم عبودیت و غریت و انانیت باقی است و عابد و معبود و عبادت و اخلاص و دین در کار است، مشوب به غیریت و انانیت است، و این شرک است پیش ارباب معارف."