Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت گزینش رهبر؛ از منظر فقه و حقوق

نویسنده:

(8 صفحه - از 67 تا 74)

خلاصه ماشینی:

"قسمت اول نظریه انتصاب اصول نظریه انتصاب( 1 ) براساس این نظریه، ولایت حاکم خواه پیامبر(صلی الله علیه و آله) باشد یا امام معصوم(علیهم السلام) و یا جانشین امام، با نصب الهی ثابت می‌گردد و اساسا منهای آن، هیچگونه ولایتی ثابت نیست و هیچ فردی حق ولایت و حکومت، قانون‌گذاری و امر و نهی دیگران را ندارد. فقیه عادل، همه اختیارات حکومتی و سیاسی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم(علیهم السلام) را دارا می‌باشد و اساسا از این جهت تفاوت میان آن‌ها معقول نیست؛ زیرا والی ـ هر که باشد ـ اجراکننده احکام شریعت، اقامه کننده حدود الهی، گیرنده خراج و مالیات و متصدی مصرف آن‌ها مطابق مصلحت مسلمانان است. 2. عدم ولایت در آنچه مختص به معصوم است فقیه همه اختیارات امام را دارا می‌باشد، مگر آنکه دلیل قائم شود که اختیار ثابت شده برای امام به خاطر جهات شخصی معصوم است ]نه به جهت ولایت و حکومت[ و یا اگر مربوط به امور حکومتی و سیاسی است، اختصاص به معصوم دارد، همان‌گونه که در مورد جهاد ابتدایی معروف می‌باشد. اگرچه ولایت برای همه دارندگان شرایط ثابت است، اما تصدی حکومت از آن شایسته‌ترین فقیه خواهد بود و هر گاه این خصوصیت با تحول مثبت در فقیهی دیگر مشاهده گردد و مصداق شایسته ترین، فرد دیگری غیر از ولی حاکم باشد، بر ولی حاکم، واگذاری این سمت و بر فرد مورد نظر، پذیرش آن، لازم خواهد بود و دیگر اعمال ولایت فردی که تاکنون ولایت داشته مشروعیت نخواهد داشت."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.