Skip to main content
فهرست مقالات

غواصان دریای معرفت

نویسنده:

(5 صفحه - از 75 تا 79)

خلاصه ماشینی:

"قسمت چهارم در بخش پیشین به برخی از ابعاد علمی تبیان اشاره شد؛ در این قسمت، به ویژگی‌های دیگر این تفسیر می‌پردازیم: بعد فلسفی با اینکه شیخ باب جداگانه‌ای را به موضوعات فلسفی اختصاص نداده، اما در ضمن تفسیر تبیان در موارد بسیاری، آرای فلسفی مذاهب مختلف و مکاتب کلامی را ذکر کرده است؛ نظیر رد ایشان بر اشکالات و آرای معتزله، خوارج، مجسمه، مشبهه و... ایشان ذیل اغلب آیات فقهی از روش فقه تطبیقی بهره برده است و البته تنها به نقل فتاوای مختلف بسنده نکرده، در مواردی با استناد به ظاهر آیات و روایات ائمه(علیهم السلام) و نیز اثبات ضعف سند و متن برخی از آن‌ها، به نادرستی آن اقوال تصریح کرده و به اشکالات مخالفان پاسخ می‌دهد. ( 2 ) همچنین ذیل آیات 1 و 2 سوره عبس، نظر برخی مفسران را مبنی بر اینکه این آیات دربارة پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) است، رد می‌کند و با کمک آیات دیگر ساحت پیامبر(صلی الله علیه و آله)را از توهم مفسران پاک می‌سازد و در این‌باره می‌گوید: ایشان که به خلق عظیم ((إنک لعلی‌ خلق عظیم))( 3 )، توصیف شده، چگونه ممکن است عبوس و ترشرو باشد؟ گاه مفسر، نادرستی روایات نزول را به دلیل مغایرت آن با دیدگاه فقهی امامیه، اثبات می‌کند. بنابر بررسی‌های انجام گرفته در تفسیر تبیان، شیخ طوسی از نظم آیات و ارتباط موجود بین آن‌ها برای روشن ساختن بیشتر معانی کمک می‌گیرد؛ البته بیشتر این مباحث را در سوره‌های سبع طوال که دارای آیات بلندی هستند، مطرح می‌سازد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.