Skip to main content
فهرست مقالات

تبلیغ نوشتاری(14)

نویسنده:

(6 صفحه - از 132 تا 137)

خلاصه ماشینی:

". نمایش سه رکن اصلی دارد: قهرمان؛ شخص اصلی داستان است و اتفاقات و سیر داستان، حول او شکل می‌گیرند، قهرمان به طور معمول نظریات و دیدگاه‌های نویسنده را مطرح و از آن‌ها دفاع می‌کند. ، چگونگی حرکت دوربین هم قید می‌‌شود تا از این امکان برای انتقال بهتر و هنری‌تر مفاهیم استفاده شود؛ برای مثال اگر لازم است بر مطلبی تأکید شود یا صحنه‌ای مورد توجه خاص قرار بگیرد، با استفاده از دوربین، هدف مورد نظر تأمین گردد. کسی که می‌خواهد بنویسد، باید تفاوت سوژه‌های مختلف و قابلیت هر سوژه را بداند و بتواند تصمیم بگیرد که هر موضوع را در چه قالبی بهتر می‌توان ارائه کرد؛ برای مثال موضوعی که بعد تصویری آن قوی و مناسب باشد، برای فیلمنامه بهتر است و سوژه‌ای که حرکت و جابه‌جایی کمتر دارد، برای نمایشنامه. سکانس برخلاف صحنه وحدت زمان و مکان ندارد؛ بلکه وحدت موضوع دارد و مجموعه‌ای از صحنه‌هاست که حول یک فکر به هم متصل می‌شوند؛ برای مثال سکانس «برگشت به وطن» صحنه‌های متعددی را نشان می‌دهد که آزاده‌ای سوار بر اتوبوس در حال حرکت به سمت شهر خود است؛ خانواده‌اش آماده می‌شوند تا به پیشوازش بیایند؛ در محل استقبال شخصیت‌های مختلفی در حالت‌های مختلف نشان داده می‌شوند؛ اتوبوس متوقف می‌شود؛ جمعیتی به ‌سوی آن هجوم می‌برند؛ خبرنگاران و عکاسان و... از آنجا که فیلم، هنر تصویر است؛ برای تأثیرگذاری بیشتر داستان، می‌توان عوامل خاصی را در فیلمنامه مورد توجه قرار داد که در داستان تا این اندازه تعیین‌کننده نیستند؛ برای مثال اثر زمان و مکان در فیلمنامه بیش از داستان نمودار می‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.