Skip to main content
فهرست مقالات

تبلیغ نوشتاری (قسمت یازدهم)؛ با کدام زبان؟

نویسنده:

(6 صفحه - از 60 تا 65)

خلاصه ماشینی:

"این زبان، عناصر و کلمات بسیاری را از زبان‌های دیگر در خود راه داده و آن‌ها را در خود هضم کرده است و با تمام تحولاتی که در طول قرون و اعصار پیدا کرده، هم اصیل و سالم مانده و هم پیوستگی تاریخی خود را حفظ کرده است؛ به گونه‌ای که سروده‌ها و نوشته‌های چندین قرن پیش رودکی، حافظ، بلعمی و بیهقی هنوز برای فارسی‌زبانان، آشنا و مأنوس است. برای شناختن این زبان، باید بدانیم چه عناصری نباید به آن راه یابند: - واژه‌ها و تعابیر عربی افراطی - اصطلاحات و عبارات اروپایی - عناصر مختص شعر و زبان ادبی - عناصر زبان صنفی یا محلی - عناصر زبانی مهجور و متروک زبان معیار، اصول معینی دارد و عناصر آن در دستور زبان و فرهنگ‌ها تعریف و توصیف می‌شود. برای نمونه: من تمام ویژگی‌های حضرت مسیح[(علیه السلام)] را در آیت‌الله خامنه‌ای دیدم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ارزیابی خود پس از ملاقات با مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) گفت: با وجود حکیم بزرگی که در ایران به حکومت نشسته است، هیچ خطری متوجه ایران نیست، من تمام ویژگی‌های مسیح را در آیت‌الله خامنه‌ای دیدم. زبانی که پیام مورد نظر را صحیح و کامل به خواننده برساند و با محتوا تناسب داشته باشد؛ به عنوان مثال برای بیان مطالب خبری و گزارشی، از عبارت‌های ادبی استفاده نمی‌کنیم یا برای توصیف احساسات خود در لحظة یک دیدار شوق‌انگیز، اصطلاحات علم روان‌شناسی را به کار نمی‌گیریم."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.