Skip to main content
فهرست مقالات

امام خمینی قدس سره و احیای خاستگاه الهی دولت

(7 صفحه - از 39 تا 45)

خلاصه ماشینی:

"( 2 ) دیدگاه امام خمینی(قدس سره) درباره ی منشأ حاکمیت که از فروع بینش توحیدی است،؛ همان گونه که به صراحت نشان می دهد، دو نتیجه را در بر دارد: یکی انحصار «حق قانون گذاری» به خداوند، و دیگری انحصار «حق حاکمیت» به او؛ زیرا با اعتقاد به مبدأ واجب هیچ یک از موجودات در هستی و کمالات خویش، صاحب اختیار و مالک نبوده و همه تحت حکم و فرمان حق تعالی قرار داشته و در تار و پود هستی و آثار وجودی خود قائم به اویند؛ از این رو فرمان روایی و حکم کردن نیز منحصرا از آن اوست: ([... ( 4 ) و بر این اساس که هرگونه حکومتی بر انسان ها، نیاز به "مشروعیت الهی" دارد، حضرت امام خمینی(قدس سره)، نظام های سیاسی فاقد این پشتوانه را "جابرانه و ظالمانه" می شناسد؛ از این رو به صاحب جواهر که ولایت و دخالت حاکمان غیر الهی در محدوده ی کارهای مشروع و حلال را "ذاتا "حلال دانسته و با صرف نظر از روایات مانعه، حکومت هر کس را در صورتی که تنها به امور مباح بسنده نماید، ذاتا، مشروع و حلال می داند،( 5 ) اشکال نموده و می فرماید: «حکومت به حکم عقل اختصاص به خدا دارد و اوست که بالذات اختیاردار آن می باشد، پس بهره ی هر کس از آن، به جعل و نصب الهی احتیاج دارد و هرکه بدون آن حکومت را در اختیار گیرد، دخالتش به عنوان "تصرف در سلطه ی غیر" و غصب شناخته شده، و خود او "غاصب" و ظالم خواهد بود»."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.