Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به یک قاعده و دو استثنا در موضوع حجاب (قسمت دوم)

(6 صفحه - از 85 تا 90)

خلاصه ماشینی:

"برخی از فقها معتقدند: تعمیم در آیه از باب «تنقیح مناط» نیست؛ زیرا در تنقیح مناط، عقل به الغای خصوصیت پرداخته و با دست یابی قطعی به «ملاک حکم»، درصدد سرایت دادن آن به موارد دیگر می شود؛ در حالی که در این جا، ملاک حکم با استفاده از عقل معلوم نمی گردد، بلکه به صورت مستقیم موضوع حکم با توجه به آیه، فراتر از بردگان نتیجه گرفته می شود؛ اگرچه در این آیه ابتدا فقط بردگان و کودکان استثنا شده اند، ولی خداوند متعال با عبارت «طوافون علیکم» علت استثنا را بیان می نماید و این علت، می تواند موجب تعمیم حکم گردد؛ به ویژه آن که در نظر برخی مفسران، مانند: طبرسی، «طوافون علیکم» تعبیر عام برای نشان دادن «خدمتکاران» است و اختصاص به بردگان، یا کودکان ندارد. اگرچه شیخ انصاری(قدس سره) این روایت را حمل بر تقیه نمود، اما به نظر می رسد، که نمی توان آن را بر تقیه حمل کرد؛ زیرا چه ضرورت دارد که امام(علیه السلام) در مقام تقیه، به جای آن که به عدم لزوم ستر نظر دهد، از مکشوف بودن سرهای خواهران خود در مقابل خواجگان، بر خلاف واقع سخن براند؟!؛ از این رو بیان امام رضا(علیه السلام) از وضع خانوادگی اهل بیت(علیهم السلام)، برای آن است که هرگونه تردید را از ذهن محمدبن اسماعیل از میان بردارد، و او را نسبت به نداشتن لزوم ستر، کاملا مطمئن سازد، البته محرم بودن خواجگان و بردگان، با همه ی مستندات قوی، برای بسیاری از فقهای شیعه، قابل قبول نیست."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.