Skip to main content
فهرست مقالات

تسبیح عالم؛ شعور پدیده‌ها در نگاه مفسران

نویسنده:

(7 صفحه - از 3 تا 9)

خلاصه ماشینی:

"( 1 ) دلیل تجربی از این دلیل برای اثبات حقیقی بودن تسبیح موجودات بهره می‌بریم: آزمایش‌های علمی ثابت کرده است که هر موجود از خود امواجی پخش می‌کند و نیز می‌تواند امواج پخش شده از موجودات دیگر را جذب کند و با گرفتن آن امواج، منظور و مقصود موجودش را بفهمد یا وجود او را درک کند. ( 4 ) اشکال سوم: وجود رمز در نظام خلقت موجودات نظم و نظام شگفت‌انگیز هر موجودی با راز و رمزی که در ساختمان آن به کار رفته است، شاهد و گواه بر قدرت بی‌نهایت عقل و شعور و حکمت بی‌پایان الهی است و سازمان دقیق و اسرار پیچیده هر موجودی چنان که به وجود صانع خود گواهی می‌دهد، با زبان تکوینی به خالقیت، دانایی، توانایی و تنزیه خداوند عالم از هر جهل و عجز گواهی می‌دهد. ( 5 ) پاسخ: اولا: اگر مقصود از تسبیح موجودات این مطلب بود، این حقیقتی است که همه آن را درک می‌کنند و دیگر جا ندارد که قرآن کریم بفرماید: ((و لکن لا تفقهون تسبیحهم)) ( 6 ) و ما نیز اشاره خواهیم کرد که منظور نفهمیدن به خاطر عدم تدبر و تفکر نیست. ثالثا: اگر آن‌گونه که در اشکال فوق استدلال می‌شود این قطع، دلیل بر عدم تسبیح گفتاری است، اثر این قطع، قطع حقیقی و انفصال از تسبیح می‌باشد و تسبیح حالی را هم شامل می‌شود؛ حال آنکه حیوان مذبوح ـ هر چند با درجة ضعیف‌تر ـ همچنان دلالت بر خالق و صانع خود دارد؛ همان‌گونه که در زمان قرین بودن با روح داشت؛ لذا این اشکال مردود است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.