Skip to main content
فهرست مقالات

کیفیت و مراحل گزینش رهبر

نویسنده:

(7 صفحه - از 22 تا 28)

خلاصه ماشینی:

"( 3 ) به این ترتیب، به لحاظ شرعی مجلس خبرگان نه تنها می‌تواند فقیه دیگری را به جای رهبر فعلی برگزیند؛ بلکه به انجام این کار موظف خواهد بود؛ زیرا تخییر اولیه در انتخاب با توجه به همسانی فقیهان در شرایط بوده است و اینک که شرایط به نفع یک فقیه رقم خورده است، لزوم انتخاب اصلح، حکم به گزینش مجدد خواهد نمود؛ البته اصل یکصدوهفتم متعرض این صورت نشده است و در اصل یکصدودهم نیز بحث برکناری رهبر از مقام خودش، تنها در سه فرض مطرح گردیده که ناتوانی از انجام وظایف یا فقدان شرایط وجود داشته باشد، اما اینکه اگر بر اثر گذشت زمان، فقیهی با مراتب علمی و عملی و مدیریتی، کاملا برتر از رهبر فعلی شناسایی گردید، چه باید کرد؛ قابل تأمل خواهد بود. ( 1 ) ملاحظه می‌شود که تلقی قانون‌گذار از انتخاب رهبر، استمرار ولایت او تا زمانی بوده است که شرایط را از دست بدهد؛ هر چند در این میان، فقیهی با شرایط بهتر پا به عرصه گذارد و چون چنین تصور و برداشتی از اصل یکصدوهفتم وجود داشته است، کمیسیون رهبری با پیشنهاد گزینش رهبر به مدت ده سال درصدد تأمین مصلحت استفاده از تحول مثبت در دیگر فقیهان برآمده است؛ به گونه‌ای که نه عنوان برکناری برای فقیه متصدی به کار رود (بلکه با انقضای مدت، دوره رهبری به صورت طبیعی سپری گردد) ( 2 ) و نه مردم و جامعه برای همیشه از بهره‌گیری از فقیه اعلم و اصلح محروم بمانند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.