Skip to main content
فهرست مقالات

غواصان دریای معرفت(قسمت سوم)

نویسنده:

(6 صفحه - از 4 تا 9)

خلاصه ماشینی:

"3. استشهاد به اشعار و امثال مفسر تبیان در موارد بسیاری برای روشن ساختن معنا یا تأیید نظر و یا تأکید صحت قرائت از شعر استفاده می‌کند و البته استشهاد ایشان به اشعار از روی اکراه بوده است؛ چنانکه خود می‌گوید: اگر عناد ملحدان نبود، برای اثبات موضوعی از قرآن نیازی به گواهی شعر و غیر آن نیست؛ زیرا در این زمینه باید به سخنان شاعران جاهلی یا اعراب بادیه استشهاد نمود و مسلما مقام پیامبر(صلی الله علیه و آله) کمتر از اینان نیست. شیخ در موارد متعددی به مباحث مانند مجاز، تشبیه، کنایه، استعاره، تضمین پرداخته است که به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم: در تفسیر آیه شریفه ((و مثل الذین کفروا کمثل الذی ینعق بما لا یسمع إلا دعاء و نداء صم بکم عمی فهم لا یعقلون))( 5 ) آمده است:‌ تشبیه در این آیه را می‌توان به سه صورت توجیه کرد که بهترین وجه، آن است که از امام باقر(علیه السلام) روایت شده است که می‌فرماید: مثل کافران در شنیدن سخنان تو مثل حیوانی‌ست که بخوانندش و او چیزی نمی‌فهمد و تنها صدا را می‌شنود. ایشان در ضمن تفسیر آیات مربوطه به این وعدة خود، جامة ‌عمل می‌پوشاند و به ویژه در بحث از اصول دین؛ یعنی توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد و نیز فروعات، با تبیین دیدگاه امامیه، به ابطال نظرات سایر فرقه‌ها در این‌باره می‌پردازد که به نمونه‌هایی از هر یک اشاره می‌شود. در انجیل نیز در مواردی به «فارقلیط» بشارت داده شده است: «فارقلیط دیگری به شما عطا خواهم کرد که تا آخر روزگار با شما خواهد بود»؛( 6 ) و یا در تفسیر آیة 29 سوره مائده می‌نویسد: آیه شریفه دلالت دارد بر اینکه وعدة آتش بر خلاف ادعای گروهی از یهود و نصاریٰ، در زمان آدم(علیه السلام) بوده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.