Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب‌شناسی تربیتی مهدویت(قسمت اول)

(5 صفحه - از 41 تا 45)

خلاصه ماشینی:

"اما هنگامی که جریان تربیت دینی مشتمل بر بعد تربیتی مهدویت شکل می‌گیرد، امکان ظهور آسیب و بنابراین آسیب‌شناسی فراهم می‌گردد؛ زیرا در جریان تربیت دینی، دست آدمی گشوده می‌شود و اکنون اوست که باید با فهمی که از دین کسب می‌کند، به عمل روی آورد و زمینة تحقق برداشت‌های خود را هموار کند. مرزشناسی چون یکی از عوامل راهبردی در تربیت دینی است، حاکی از آن است که باید در جریان طبیعی زندگی، در مواجهه با بدی‌ها و نادرستی‌ها، توانایی تبیین و تفکیک میان خوبی و بدی یا درستی و نادرستی را به صورت مدلل در افراد فراهم آورد و به این ترتیب، زمینة مهار گرایش‌های آنان به بدی و نادرستی را مهیا کرد. ». ( 2 ) در همین سیاق، روایات فراوانی وجود دارد حاکی از این که در دوران غیبت، آزمون‌های سنگین و دشواری‌های بسیار رخ خواهد داد؛ به طور مثال، در روایتی از جابر جعفی آمده است که می‌گوید: «به امام باقر(علیه السلام) گفتم که گشایش در کار شما کی خواهد بود؟ پس فرمود: هیهات! این امر نیز نشانگر نادرستی مرزشکنی و برآمیختن حق و باطل در دوران غیبت است؛ به طور مثال، روایت زیر در این مورد قابل ذکر است: علی بن جعفر از برادرش موسی بن جعفر(علیه السلام) روایت کرده است که آن حضرت فرمود: «هنگامی که پنجمین فرزند از امام هفتم ناپدید شود، پس خدا را!"

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.